چاپ خاطرات رزمندگان دفاع مقدس قاعده‌مند باشد

مهر نیوز . ۱۴۰۳/۸/۳،‏ ۸:۲۶


همکار شهید احمد یوسفی می‌گوید چاپ خاطرات رزمندگان دوران دفاع مقدس باید قاعده‌مند و کیفی باشد و براساس یک قواعد مشخصی منتشر شود.

ابوطالب بهمنی همکار شهید احمد یوسفی همسر راوی کتاب «پاییز آمد»، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اوایل تأسیس سپاه زنجان یعنی سال ۱۳۵۸ با شهید یوسفی همکار بودم. او مسئول تدارکات سپاه بود و ما هم در بخش‌های دیگر سپاه همکاری داشتیم. سپس او به منطقه رفت و در بخش تبلیغات لشکر علی بن ابیطالب (ع) فعالیت کرد.

وی ادامه داد: شهید یوسفی انسانی جدی و در جای خود بسیار صریح اللهجه بود. در همه امور جدیت خاصی داشت. هر مسئولیتی را که برعهده می‌گرفت، تا آن کار را به نتیجه نرساند، رها نمی‌کرد. او بسیار خوش‌فکر بود. گرچه تحصیلات آکادمیک به معنای متعارف نداشت اما بسیار شخص مطلع و روشنی بود.

همکار شهید یوسفی گفت: شهید یوسفی پیش از انقلاب یک مبارز آگاه و مطلع بود ومطالعات در خوری داشت. او ارتباطات سیاسی مناسبی پیش از انقلاب داشت. پس از انقلاب هم جذب سپاه شد و دارای مسئولیت‌هایی بود و این مسئولیت‌ها تا زمان شهادت شأن ادامه داشت.

بهمنی گفت: کتاب «پاییز آمد» بسیار کتاب لطیف، عاطفی و عاشقانه است که همسر شهید یوسفی روایت می‌کند. به نظرم این‌کتاب یک روایت دست اول عاشقانه از یک‌خانواده انقلابی بوده وادبیات بسیار روان و نقل صمیمانه و صادقانه ای دارد. مضمون کتاب قدری متفاوت از چهارچوب‌های متعارف است، اما همین تفاوت در سبک و محتوی بر ارزش‌های کتاب می‌افزاید. از مطالعه این کتاب به بسیار لذت بردم، چراکه یک روایت غیرمتعارف و در عین حال مناسب بود. حتی نوع روایتگری این کتاب با کتب دیگر تفاوت داشت.

وی افزود: با عنایت به اینکه جنگ سال ۵۹ شروع شد و سال ۶۷ به پایان رسید. از سال ۶۷ تا به امروز نزدیک به ۳۶ سال می‌گذرد. خاطرات جنگ یک به یک در اذهان در حال خاموشی است. آنهایی که حامل این خاطرات هستند، به‌طور طبیعی دچار فراموشی می‌شوند. به هرحال سنی از آنها می‌گذرد و برخی از آنها دار فانی را وداع می‌گویند. باید پیش از فراموشی و خاموشی خاطرات در اذهان، آنها ضبط و ثبت شود.

بهمنی در پایان گفت: پیشنهاد می‌کنم برای ثبت خاطرات و وقایع هربخش از جنگ یک میزگرد برگزار شود تا افراد مؤثر و کلیدی آن عملیات دور هم به مرور خاطرات شأن بپردازند که در این صورت خاطرات غبارزدایی می‌شود. انتشار کتاب‌های زیاد از خاطرات دوران جنگ قدری نگرانم می‌کند. شاید این امر سبب شود شاهد آشفتگی نشر خاطرات دفاع مقدس شویم. به نظرم باید در این حوزه یک مرکزیت متولی امر شود تا بتوانیم خاطرات مقتن و درستی و دقیقی را از دوران دفاع مقدس ثبت و منتشر کنیم. روایتگری باید رویکرد درستی داشته باشد تا شاهد خروجی شفافی باشیم. خروجی که بتوان از آن دفاع کرد. شهدا و رزمندگان دوران دفاع مقدس قهرمانان واقعی کشور هستند اما در ثبت و ضبط وقایع باید به نحوی عمل کنیم که احیاناً اجحاف در حق کسی نباشد و در نهایت بتوانیم به نسل جوان الگوهای واقعی را معرفی کنیم.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه