رشد ۵ برابری بودجه منطقه ۱۹ در دوره ششم شورای شهر

تسنیم . ۱۴۰۳/۸/۳،‏ ۱۲:۴۱


رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران گفت: بودجه منطقه ۱۹ در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۸۰ میلیارد تومان بوده اما اکنون در سال ۱۴۰۳ بودجه این منطقه به میزان هزار و صد میلیارد تومان ارتقاء یافته و در واقع رشد حدود ۵ برابری را شاهد هستیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، میثم مظفر در بازدید از پروژه‌های توسعه محلی منطقه 19 در قالب طرح رصد 3 اظهار کرد: شورای ششم در بودجه‌ریزی دو رویکرد مهم را مد نظر داشته است؛ رویکرد اول توجه ویژه به مناطق جنوبی شهر تهران با نگاه عدالت محوری بوده است که نتیجه آن را در رشد 5 برابری بودجه در منطقه 19 مشاهده می‌کنید.

وی ادامه داد: بودجه منطقه 19 در سال 1400، حدود 180 میلیارد تومان بوده اما اکنون در سال 1403 بودجه این منطقه به میزان هزار و صد میلیارد تومان ارتقاء یافته و در واقع رشد حدود 5 برابری را شاهد هستیم. دومین رویکرد کمیسیون برنامه و بودجه شهر تهران توجه به بودجه‌ریزی مشارکتی بوده که در طرح رصد و در امتداد آن در طرح «من شهردارم» موفق شدیم 6 هزار پروژه توسعه محلی را مبتنی بر نظر شهروندان احصاء کنیم که بیش از 220 پروژه مربوط به منطقه 19 است و پیشرفت فیزیکی پروژه‌های توسعه محلی مستمر 100 درصد و در پروژه‌های توسعه محلی غیرمستمر منطقه 19 با پیشرفت 60 درصدی در سال جاری مواجه است.

مظفر با بیان اینکه قطعا ما به دنبال این نیستیم که یک تصویر آرمانی از منطقه 19 به نمایش بگذاریم، بیان کرد: به واقع منطقه 19 دارای مشکلات زیادی است، از جمله کمبود سرانه‌های فرهنگی، آموزشی و ورزشی و به‌ویژه کمبود سرانه‌های درمانی بخشی از مشکلات منطقه 19 است.

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران، با توضیح اینکه ما در منطقه 19 با یک چالش و یک دوگانه‌ ای مواجه هستیم، بیان داشت: در برخی از محلات و خیابان‌ها با ساخت و سازهای غیرمجاز و ناایمن مواجه هستیم که معبر آنها در وضعیت نامناسب و خاکی هستند و بسیاری از کوچه‌‌ها در این محلات فاقد روکش آسفالت هستند، اما تجربه نشان داده که باید اجرای آسفالت در این محلات اتفاق شاهد جهش‌ و رشد ساخت و سازهای غیرمجاز هم در آن محله‌ها هستیم و لذا با یک تضاد و دوگانه ای مواجه هستیم که طبیعتا شرایط را برای سایر شهروندانی که مالکین دارای ساختمان‌های مجوزدار هستند وضعیت را نامناسب کرده است.

وی افزود: برای ارتقای کیفیت زندگی مردم در محلات طی سه سال گذشته مبتنی بر «طرح رصد» و سامانه «من شهردارم» به طور متوسط 78 هزار تن آسفالت‌ریزی به صورت سالیانه معادل 995 هزار 468 متر مربع آسفالت‌ریزی اجرا شده است، همچنین مرمت و بهسازی جداول و کانیو 102 کیلومتر در سطح منطقه طی سه سال به طور متوسط 34 کیلومتر در هر سال انجام شده است که این اقدام اثر شایانی در بهبود وضعیت کالبدی و رفع بوی نامطبوع معابر داشته است، 33،151 مترمربع پیاده‌رو سازی در سطح محلات منطقه 19 طی سه سال به عبارتی به طور متوسط 11 هزار مترمربع در هر سال انجام شده است.

مظفر ادامه داد: پروژه دیگر این منطقه ساماندهی وضعیت بسیار اسفناک رها شدن فاضلاب در معابر خیابان سهیل مرکزی بود که مشکلات اساسی را برای شهروندان ایجاد کرده بود که در طرح رصد 2 احصاء و تبدیل به کد پروژه مصوب شده و امسال 1200 متر لوله‌گذاری و ساماندهی شبکه فاضلاب در این محله انجام شد و مورد رضایت شهروندان محله قرار گرفت، همچنین تصفیه خانه خلیج فارس که ظرفیت آن در سال گذشته 2000 متر مکعب بود با بودجه 250 میلیارد تومانی با ظرفیت 7000 مترمکعب به بهره‌برداری رسید، این پروژه یکی از پروژه‌های حائز اهمیت منطقه برای سیستم بازچرخانی آب برای استفاده در مدیریت شهری و آبیاری فضای سبز منطقه است، یکی از معضلات جدی که در بزرگراه آزادگان در منطقه 19 ایجاد شده بود مسئله فرونشست مخاطره انگیز در بزرگراه آزادگان بود که با تخصیص بودجه سال جاری منطقه، بیش از 1200 متر از بزرگراه آزادگان لوله‌گذاری جدید انجام شده و بحث استحکام خاک و حل معضل فرونشست این بزرگراه در این منطقه برطرف شد.

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران افزود: 10 زمین چمن مصنوعی در منطقه 19 در محله‌های شکوفه، عبدل‌آباد، خانی‌آباد شمالی و … احداث و بازسازی شد، اما اگر بخواهیم نگاه به کمبودهای منطقه بیندازیم هنوز جای کار باقی مانده است هرچند که شهرداری در این مدت همت خوبی داشته و رشد 5 برابری بودجه منطقه 19 نسبت سایر منطقه، مخصوصا بودجه مناطق شمالی، نشان از این امر دارد.

در ادامه این نشست، میثم مظفر؛ رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: در طرح رصد، شورای شهر تهران در دوره جدید به دنبال بودجه‌ریزی مشارکتی بود تا به جای تصمیم‌گیری و تعریف پروژه در اتاق‌های در بسته، به میان مردم بیاییم و در محلات نظام مسائل مردم را بشناسیم و از آنان بپرسیم که اجرای چه پروژه‌هایی برایشان اولویت دارد.

وی با تاکید بر اینکه در کمیسیون برنامه و بودجه توجه ویژه‌ای به مناطق جنوبی پایتخت داشتیم، تصریح کرد: بودجه مناطق جنوبی تهران رشد زیادی داشته است. در سال 1400، برای منطقه 19 بودجه 180 میلیارد تومانی تخصیص شده بود اما برای سال 1403 ردیف بودجه منطقه 19 به 1100 میلیارد تومان رسید، درواقع رشد حدودا 5 برابری را شاهد هستیم.

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در این جلسه قصد داریم مطالبات مردم در محلات منطقه 19 را بشنویم و پروژه‌هایی که نیاز است در منطقه اجرا شود را معرفی کنند. حتما از معتمدین و نخبگان منطقه درخواست داریم که شهروندان را برای ثبت نظرشان در سامانه من‌شهردارم در فصلی که بازگشایی سامانه انجام می‌شود، ترغیب کرده و اطلاع رسانی لازم انجام شود، تا در سال چهارم پروژه‌هایی اجرا شود که مورد خواست و نظرشان باشد.

وی گفت: مدیریت ششم شهر تهران در این دوره کارهای بزرگی انجام داده و علاوه بر پروژه‌های توسعه محلی، پروژه‌های بزرگ مقیاس در حوزه حمل‌ونقل و شبکه بزرگراهی صورت گرفته اما باید همچنان دست به دست دهیم چراکه راه طولانی‌ای در پیش داریم تا پایتخت در تراز شان و منزلت مردم باشد.

مظفر خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است قبل از آغاز تدوین بودجه سال آینده شهروندان منطقه 19 می‌توانند از طریق سامانه «من شهردارم» نسبت به ارائه پروژه‌های مدنظر محلات خویش اقدام نمایند. در این جلسه شهروندان و معتمدین و نخبگان منطقه 19 به بیان مشکلات محلات خویش و ارائه پیشنهادات پروژها در جهت حل مشکلات مذکور پرداختند.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.