تفریح تهرانی‌ها در بام ری کدام ابرپروژه ها در منطقه ۲۰ عملیاتی شده اند؟

همشهری . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۱۶:۵۸


اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران در قالب طرح رصد از پروژه‌های منطقه۲۰بازدید کردند

همشهری- زینب زینال زاده:توزیع عادلانه امکانات و خدمات شهر اعم از ورزشی، تفریحی، فرهنگی و... رویکرد مدیریت شهری ششم بوده؛ ازاین‌رو ایجاد زیرساخت‌های جدید در مناطق جنوبی و کم‌برخوردار در دستور کار قرار گرفته است. ابرپروژه بام ری که قطب گردشگری جنوب تهران محسوب می‌شود، در راستای تحقق همین هدف و رویکرد در منطقه ۲۰ و مجاورت بی‌بی‌شهربانو عملیاتی شده است. در بازدید اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای‌شهر تهران از این پروژه که در قالب طرح رصد صورت گرفت، عنوان شد که فاز اول این ابرپروژه تهران بهمن‌ماه بهره‌برداری می‌شود.

مسئولان در میدان
طرح رصد فرصتی برای دیدار چهره‌به‌چهره با مردم و شنیدن انتقادات و نظرات شهروندان است؛ طرحی که از ابتدای دوره شورای ششم در دستور کار کمیسیون برنامه‌وبودجه قرار گرفت و پس از انجام و اتمام طرح رصد ۱ و ۲، امسال طرح رصد ۳ با بازدید محمد آخوندی، میثم مظفر و احمد صادقی از پروژه‌های منطقه ۲۰ و گفت‌وگو با مردم، نخبگان و معتمدان کلید خورد. این طرح نشان می‌دهد که مسئولان در میدان حضور دارند و پشت درهای بسته برای حل چالش‌های شهر تصمیم‌گیری نمی‌کنند.

تبدیل تهدید به فرصت
ابرپروژه «بام ری» که قرار است محدوده بی‌بی‌شهربانو را به قطب گردشگری ری تبدیل کند، در دامنه کوه‌های بی‌بی‌شهربانو عملیاتی شده است؛ فضای وسیعی که به لحاظ آسیب‌های اجتماعی، تهدیدی برای منطقه ۲۰ محسوب می‌شد و اجرای این ابرپروژه بهترین راهکار برای تبدیل تهدید به فرصت بود. اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه در بازدید از این پروژه، روند عملیات را خوب ارزیابی کردند و کسبه هم امیدوار بودند با بهره‌برداری از این پروژه وضعیت کسب‌وکارشان بهتر شود.



محقق‌شدن مطالبه اهالی تقی‌آباد
ساخت مجموعه ورزشی، مطالبه چندین ساله اهالی تقی‌آباد بود؛ چراکه بنا به‌گفته مدیران شهری، سرانه ورزشی در این محله صفر است. پس از توافق شهرداری منطقه ۲۰ با شرکت اتوبوسرانی، حدود ۲هزار و ۶۰ مترمربع از توقفگاه منطقه ۶ اتوبوسرانی که در سه‌راه ورامین قرار دارد، برای ساخت مجموعه ورزشی اختصاص ‌داده‌شده است. در جریان بازدید اعضای شورای شهر تهران از این پروژه، مردم از تحقق مطالبه‌شان ابراز رضایت کردند و گفتند که امیدوارند عملیات عمرانی با سرعت انجام و این مجموعه به‌زودی افتتاح شود.


سرایی در محله حمزه‌آباد
با ساخت سراهای محله، دسترسی شهروندان به امکانات در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، علمی، هنری، ورزشی و... فراهم شده است. در ۱۹محله منطقه سرای محله ایجاد شده است، اما محله حمزه‌آباد به دلایلی ازجمله نبود زمین مناسب، از سرای محله محروم بود. با پیگیری‌های صورت‌گرفته این امر محقق و ساخت سرای محله در انتهای خیابان محمودی آغاز شده است. بنا به‌گفته‌های مهدی وظیفه‌مهربانی، از معتمدان محله، بهره‌برداری از این سرای محله مشکل دسترسی اهالی به امکانات فرهنگی و ورزشی را حل می‌کند.

تصفیه‌خانه جنوب
ساخت تصفیه‌خانه پساب در راستای کاهش بهره‌برداری از سفره‌های زیرزمینی برای آبیاری فضاهای سبز، در این دوره توسط مدیریت شهری پیگیری شد. بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه جنوب تهران با هدف انتقال آب پساب از تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تا پروژه گردشگری بی‌بی شهربانوی شهرری در حال احداث است؛ پروژه‌ای که نمایندگان اعضای شورای شهر تهران در اجرای طرح رصد از آن بازدید کردند و در جریان پیشرفت پروژه قرار گرفتند.

تکمیل هزار پروژه توسعه محلی
محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران: این بازدیدها و برگزاری جلسات با مردم برای شنیدن‌ نظرات و انتقادات آنهاست. اطلاعات ثبت شده در دبیرخانه طرح رصد و نتایج برنامه‌ریزی‌ها و بازدیدهایی که از مناطق داشتیم، نشان می‌دهد هزار پروژه توسعه محلی در مناطق ۲۲‌گانه تکمیل شده است.

شناسایی چالش‌های محله‌ها
احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران:
طرح رصد۳ با پایش طرح‌های گذشته و آغاز طرح‌های جدید و با استفاده از نظر نخبگان و معتمدان محله در راستای آسایش و برای رفاه بیشتر شهروندان برگزار می‌شود. در قالب این طرح مسائل و چالش‌های محله‌ها هم شناسایی می‌شوند.

بررسی خواسته‌های مردم
میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران:
طرح قطب گردشگری بام ری پروژه‌ای بسیار بزرگ و فرامنطقه‌ای برای پهنه جنوبی تهران است. این پروژه براساس طرح رصد و نظام مسائل محله‌ها احصا و عملیاتی شد. در طرح رصد، دغدغه‌ها، خواسته‌ها، ترجیحات و مطالبات اصلی مردم بررسی و برای آنها برنامه‌ریزی می‌شود.

رشد ۴ برابری بودجه شهرداری منطقه ۲۰
رضا شنگی، شهردار منطقه ۲۰:
اعتبار بودجه منطقه برای امسال رشد ۴برابری داشته و تلاش کردیم طبق تأکیدهای شهردار تهران، فاصله بین شمال و جنوب را کاهش دهیم. مطالبات شهروندان اعم از ساخت مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی و... در قالب طرح‌های توسعه محلی تعریف و اولویت‌بندی و عملیاتی شده‌اند.

اهم مطالبات مطرح‌شده توسط نمایندگان مردم چه بود؟
اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه پس از بازدید از پروژه‌های بزرگ و توسعه محلی منطقه ۲۰، با نخبگان و معتمدان که نمایندگان مردم بودند، گفت‌وگو کردند. آنها در جریان این جلسه با طرح اهم مطالبات شهروندان، خواستار برنامه‌ریزی برای عملیاتی‌شدن آنها شدند.

ساخت پارکینگ طبقاتی برای حرم عبدالعظیم حسنی(ع)
بازگشایی ورودی از بزرگراه شهید آوینی به حرم شاه عبدالعظیم حسنی(ع)
رفع خاموشی محله جوانمرد قصاب
مکانیزه‌شدن پل‌عابرپیاده میدان معلم
ساخت شبستان برای بانوان در مسجد افسریه
ایجاد پارک بانوان در منطقه
ایجاد زائرسرا در جوار حرم عبدالعظیم حسنی(ع)
ساماندهی اتباع بیگانه

مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده با نظر مردم
دیدارهای مردمی روزهای دوشنبه شهردار منطقه و جلسه‌هایی که در مساجد برگزار می‌شود، فرصتی هستند تا شهروندان مشکلات و نیازهای محله‌ها را مطرح کنند. برخی از این درخواست‌ها توسط شهرداری منطقه۲۰ پاسخ داده شده است.
نصب ۱۰۸۰ پایه چراغ و رفع خاموش معابر
جانمایی ۲۴آبنما در میادین اصلی
ایمن‌سازی ۳۵نقطه حادثه‌خیز منطقه
مرمت و تعویض ۳۷مورد چمن مصنوعی
ساخت و مرمت ۱۶میدان میوه‌وتره‌بار

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.