نمایش توپ طلایی با درخشش در کهکشان!

همشهری . ۱۴۰۳/۸/۳،‏ ۱۲:۲۰


وینیسیوس جونیور، ستاره برزیلی دنیای فوتبال اندک منتقدانی را هم که مانده بودند، ساکت کرد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، ادر سارابیا، سرمربی الچه در توییتی به یکی از پیچیده‌ترین پدیده‌های جهان اشاره کرد و نوشت: «برای هر چیزی در این جهان توضیحی وجود دارد، غیراز رئال‌مادرید در لیگ قهرمانان اروپا!» این تعریف خوبی از کاری بود که رئال به سبک خودش در اروپا کرد؛ ابتدا ۲بر صفر از دورتموند عقب افتاد و سپس با درخشش وینیسیوس و دیگران ۵بر ۲بازی را برد. این کاری است که فقط رئال‌مادرید می‌تواند انجام بدهد. همین ۲ سال پیش و در بازی با لیورپول کلوپ هم این اتفاق افتاد و در آن دیدار هم قهرمان بازگشت رئالی‌ها همین وینیسیوس بود.

کارلو آنچلوتی درباره هت‌تریک وینی و گل دوم او که بعد از ۸۰متر پابه‌توپ شدن به ثمر رسید، گفته: «این گل‌ها برای گرفتن توپ طلای سال آینده به وینی کمک می‌کند، چون او برای توپ طلای امسال قبلا کارهایی را که باید، انجام داده بود.» درخشش خیره‌کننده وینی در این بازی و در فاصله ۶روز مانده تا مراسم توپ طلا (اکنون ۴روز مانده) و در آستانه ال‌کلاسیکوی شنبه، تمجید همگان را به‌دنبال داشت، ازجمله جیمی کرگر، بازیکن سابق لیورپول و کارشناس تلویزیونی و دشمن همیشگی رئال که گفت: «رئال به خیال خودش بهترین بازیکن جهان -امباپه- را جذب کرده، درحالی‌که بهترین بازیکن جهان -وینیسیوس- عضو تیم خودشان بود.»

وینیسیوس با سال‌های بازی به‌مراتب کمتر از لوییس سوارس به اندازه او (۲۴) در لیگ قهرمانان اروپا گل زده و چیزی نمانده به رکوردهای کاکا، نیمار و دیگران برسد. او در جدول بازیکنان برزیلی با بیشترین مجموع گل و پاس گل در لیگ قهرمانان در رده سوم قرار دارد؛ ‌نیمار با ۷۶اثرگذاری در ۸۱بازی، کاکا با ۵۲اثرگذاری در ۸۵بازی و وینیسیوس با ۴۶اثرگذاری در ۵۹بازی (۲۴گل و ۲۲پاس‌گل).

با زدن ۳گل مقابل دورتموند، وینی سومین‌ هت‌تریک با پیراهن رئال (لوانته و بارسلونا) و نخستین هت‌تریک خود در لیگ قهرمانان را ثبت کرد.

وینیسیوس در واکنش به شایعه‌هایی که درباره انتقالش به عربستان پخش شده بود، گفت تا ابد در رئال‌مادرید می‌ماند. او با این پیراهن ۹۱گل و ۶۴پاس گل و تأثیر مستقیم روی ۱۵۵گل داشته.

به عملکرد فوق‌العاده این بازیکن در بازی‌های مهم و حیاتی سال۲۰۲۴ نگاه کنید: هت‌تریک مقابل بارسا (سوپرکاپ)، یک گل و ۲پاس‌گل مقابل خیرونا (لالیگا)، ۲پاس‌گل مقابل منچسترسیتی (یک‌چهارم نهایی)، ۲گل مقابل بایرن‌مونیخ (نیمه‌نهایی چمپیونزلیگ)، گل به دورتموند (فینال چمپیونزلیگ)...، قهرمانی لالیگا، قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، برنده سوپرجام اسپانیا، برنده سوپرجام اروپا، بهترین بازیکن فصل لیگ قهرمانان اروپا، بیشترین دریبل موفق در لیگ قهرمانان اروپا و ... اگر گردانندگان توپ طلا از حذف نام مسی در لیست ۳۰نفره پشیمان نشوند و دوباره جایزه را به او ندهند، این‌بار نوبت وینیسیوس است که توپ طلا را ببرد.

از فصل ۲۲-۲۰۲۱ وینیسیوس در لیگ قهرمانان اروپا بیشترین دریبل موفق را ثبت کرده؛ ۱۲۷بار در ۳۸مسابقه. در این مقطع هیچ بازیکنی بیش از ۸۰دریبل نداشته.

نکته جالب این است که پاس‌گل چهارم رئال که وینی ۸۰متر توپ را حمل کرد و چندین نفر را دریبل زد، به نام بلینگام ثبت شده.

بیشترین مشارکت تأثیرگذاری گل در لیگ قهرمانان ازآغاز فصل ۲۰۲۰-۲۱؛ وینیسیوس با ۳۸مشارکت، امباپه با ۳۱، لواندوفسکی با ۲۶، هالند با ۲۴ و بنزما با ۲۲ مشارکت.

کارلو آنچلوتی به رکورد ۲۱۴برد سر الکس فرگوسن در لیگ قهرمانان اروپا رسید.

فقط در ۲بازی تاریخ لیگ قهرمانان، یک تیم در ابتدا ۲گل دریافت کرده و سپس با اختلاف ۳گل به برتری رسیده: پیروزی ۵بر ۲رئال مادرید مقابل لیورپول در یک‌هشتم نهایی فصل ۲۳-۲۰۲۲ و پیروزی ۵بر ۲رئال مادرید مقابل دورتموند در دور گروهی فصل ۲۵-۲۰۲۴.

دورتموند، بهترین مهمان ممکن برای رئال است؛ ۸بازی، ۶شکست و ۲مساوی. هیچ تیمی در تاریخ لیگ قهرمانان به اندازه دورتموند، در یک ورزشگاه خاص بدون پیروزی نبوده است.

در نیمه‌اول این بازی ۵شوت به چارچوب دروازه رئال زده شد که بیشترین تعداد در کنار بازی خانگی مقابل موناکو در مارس۲۰۰۴ و مقابل بایرن در آوریل۲۰۱۲ بود. ۵گل نیمه‌دوم بیشترین تعداد گلی است که رئال در نیمه‌دوم یک بازی اروپایی ثبت کرده.

آخرین باری که رئال‌مادرید در یک بازی چمپیونزلیگی ۲گل عقب افتاد و بازگشت زد، به بازی با رم در سپتامبر۲۰۰۴ برمی‌گردد که ۴ بر ۲پیروز شد.

رودیگر در ۳بازی اخیر خود در لیگ قهرمانان اروپا ۲گل زده است، همان تعداد گل‌هایی که در ۵۶بازی اول خود در این رقابت‌ها به ثمر رسانده بود.

رودریگو در این بازی دچار آسیب‌دیدگی همسترینگ شد و ال‌کلاسیکوی شنبه را از دست داد.

جیمی گیتنز با ۲۰سال و ۷۵روز سن، جوان‌ترین بازیکن انگلیسی شد که مقابل رئال‌مادرید در لیگ قهرمانان اروپا گل می‌زند. او از آلن اسمیت که مارس۲۰۰۱برای لیدز یونایتد (۲۰سال و ۱۲۹روز) گل زده بود، پیشی گرفت.

رئال در فاصله ۱۰۵ثانیه نتیجه ۲بر صفر را ۲-۲کرد؛ رودیگر در دقیقه۵۹:۱۷گل زد و وینیسیوس دقیقه۶۱:۰۲.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.