هماهنگی با وزارت نفت برای تامین سوخت نیروگاه ها / ریشه‌ مشکلات صنعت برق، ناترازی مالی است

رکنا . ۱۴۰۳/۸/۴،‏ ۸:۲۹


رکنا اقتصادی: مدیرعامل شرکت توانیر نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق را یک دورهمی و جشن بزرگ برای خانواده این صنعت بزرگ توصیف کرد.

به گزارش رکنا، مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به جلسات مستمر با وزارت نفت برای تامین سوخت نیروگاهها گفت: افزایش ظرفیت نیروگاههای موجود و توسعه تولید برق با تکیه بر نیروگاههای جدید و همچنین بکارگیری مولدهای دیگر سازمان‌ها، از مهمترین برنامه‌های وزارت نیرو در قالب ۱۴ مگاپروژه به شمار می‌رود.

وی با بیان این که تامین سوخت نیروگاه‌ها و استفاده از نیروگاه‌های برقابی یکی از ۱۴ مگاپروژه‌ وزارت نیرو برای کاهش ناترازی تولید و مصرف است، از همکاری وزارت نفت برای تامین پایدار سوخت نیروگاه‌ها برای تامین پایدار برق خبر داد و افزود: به این منظور جلسات مستمر با وزارت نفت برای تامین سوخت نیروگاهها در حال برگزاری است.

وی در عین حال در خصوص استفاده از ظرفیت سایر سازمانها برای افزایش تولید برق نیز گفت: در سال ۱۴۰۳ ظرفیت نیروگاه‌های وزارت صمت و وزارت نفت هم در تامین برق مورد استفاده قرار گرفتند و در سال جدید نیز این برنامه به صورت گسترده‌تری اجرا خواهد شد.

مدیرعامل توانیر همچنین از برنامه‌ریزی برای اتصال همه‌ واحدهای خارج از شبکه، به شبکه خبر داد و گفت: در نظر است با ایجاد جذابیت‌های قیمتی، بیشترین تولید نیروگاه‌های موجود کشور برای کاهش ناترازی به‌کار گرفته شوند.

سخنگوی صنعت برق در خصوص نیروگاههای برق آبی نیز اظهار داشت: برای تولید برق در نیروگاه‌های برقابی کشور به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که در ماههای تیر و مرداد و هماهنگ با برنامه‌ پیش‌بینی شده برای مصرف آب بخش کشاورزی، بیشترین انرژی از نیروگاه‌های برقابی گرفته شود.

ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر کشور تا اوج بار سال آینده از مرز ۴ هزار مگاوات خواهد گذشت

مصطفی رجبی مشهدی در جریان بازدید از بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران در گفت‌وگو با خبرنگار صداوسیما گفت: بیش از ۹۵ درصد تجهیزات صنعت برق ساخت شرکتهای دانش بنیان و داخلی است.

وی در خصوص برنامه‌های صنعت برق برای عبور از اوج بار تابستان ۱۴۰۴ گفت: پیش بینی شده تا پایان سال جاری ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر وارد مدار تولید برق کشور شود و برای اوج بار نیز باید ۳ هزار مگاوات دیگر هم به آن افزوده شود تا ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر کشور از مرز ۴ هزار مگاوات بگذرد.

وی با اشاره به این که تاکنون ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه کنتور هوشمند در کشور نصب شده است، تاکید کرد: در زمینه توسعه کنتورهای هوشمند با اولویت مشترکان پرمصرف طی دو سال آینده باید ۹ میلیون دستگاه کنتور هوشمند نصب کنیم که امیدواریم با توسعه این اقدامات بتوانیم در جهت کاهش ناترازیها قدم برداریم.

نمایشگاه بین‌المللی، دورهمی و جشن بزرگ صنعت برق کشور

مصطفی رجبی مشهدی در گفت‌وگو با نخستین شبکه تلویزیونی مجازی صنعت برق ایران که در بستر تلوبیون پخش می‌شود، اظهار داشت: نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق یک دورهمی بزرگ محسوب می‌شود که طی آن همه شرکتهای سازنده تجهیزات، شرکتهایی که فرصتهای سرمایه گذاری را دارند و شرکتهایی که فناوری جدیدی را در یک سال گذشته تولید کرده‌اند دور هم جمع کرده تا محصولات خود را در آن عرضه می‌کنند و کسانی که در این بازار خریدار این تجهیزات هستند هم حضور دارند و در واقع این نمایشگاه یک جشن بزرگ صنعت برق محسوب می‌شود.

وی با بیان این که 500 شرکت داخلی و 120 شرکت خارجی آخرین دستاوردهای خود را در نمایشگاه بیست و چهارم به نمایش گذاشته‌اند، تصریح کرد: در شرایطی که تحریمهای ظالمانه علیه ما اعمال شده و همه ما باید سختیهای زیادی را تحمل کنیم، حضور این شرکتها موجب دلگرمی و قوت قلب وزارت نیرو و صنعت برق است تا ما بتوانیم سال پیش رو را با موفقیت بیشتری سپری کنیم

مدیرعامل توانیر در پایان از راه اندازی نخستین شبکه تلویزیونی مجازی اختصاصی صنعت برق ایران ابراز خرسندی کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم از طریق این ارتباط اهداف وزارت نیرو و صنعت برق را با مفاهمه با مشترکان و مردم به پیش برده و به نتیجه برسانیم.

ریشه‌ مشکلات صنعت برق، ناترازی مالی است

مدیرعامل شرکت توانیر ریشه‌ مشکلات ایجاد شده در صنعت برق را ناترازی مالی دانست و تاکید کرد: گذر از این ناترازی نیازمند همکاری همه دستگاههای حاکمیتی است.

مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به انتظارات صنعت برق از دیگر دستگاههای حاکمیتی گفت: سایر قوا و بخش‌های مختلف می‌توانند در حوزه‌ تامین مالی مورد نیاز از طریق صندوق توسعه‌ ملی برای ایجاد ظرفیتهای جدید تولید برق از جمله نیروگاه‌های تجدیدپذیر و حرارتی به وزارت نیرو و دولت کمک کنند.

وی خاطرنشان ساخت: در زمینه‌ تخصیص ارز برای واردات تجهیزات یا مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز بخشهای مختلف نیز انتظار می‌رود همکاری بیشتری با صنعت برق صورت بگیرد.

مدیرعامل توانیر با بیان این که با تحقق این موارد وزارت نیرو نیز می‌تواند شرایط را به خوبی مدیریت کند، افزود: در عین حال با تعامل و همراهی بین بخشی و همکاری همگانی و کاهش مصرف در بخش‌هایی که امکان‌پذیر است و نیز ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر، می‌توان این ناترازی را به کم‌ترین مقدار ممکن رساند.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه