تحولات اوکراین تلفات جبران ناپذیر کی‌یف در منطقه کورسک روسیه

تسنیم . ۱۴۰۳/۸/۴،‏ ۱۲:۰۳


محاصره نیروهای اوکراینی در جبهه کورسک، بی احترامی زلنسکی به دبیرکل سازمان ملل به دلیل سفر او به کازان، اذعان ستاد کل ارتش اوکراین به وضعیت دشوار در جبهه و اشاره رئیس‌جمهور بلاروس به درک فزاینده غرب به لزوم مذاکره، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

 به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، شب گذشته در کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست سران بریکس، اعلام کرد که نیروهای نظامی کی‌یف در جبهه کورسک به 26 هزار نفر رسیده است.

پوتین گفت: «تا جایی که اطلاع دارم، در پارلمان اوکراین بار دیگر به جای ارائه پیشنهادی برای صلح، طرحی به نام "طرح پیروزی" مطرح شده است. بسیار خب، البته در مورد پیروزی باید یادآور شوم که سال گذشته در جریان تلاش‌های به‌اصطلاح عملیات ضدحمله، تلفات آنها حدود 16 هزار نفر بود که رقمی غیر قابل جبران می‌شد. اما فقط در ماه گذشته در جبهه کورسک، تلفات ارتش اوکراین حدوداً به 26 هزار نفر رسیده که این شامل تلفات انسانی و تجهیزات سنگین بوده و جبران ناپذیر است.»

رئیس‌جمهور روسیه ادامه داد که یگان‌های نیروهای مسلح اوکراین در مناطق مرزی کورسک در محاصره قرار دارند. وی گفت: «ارتش روسیه با اطمینان کامل عمل می‌کند و در تمامی مناطق خط مقدم درگیری در حال پیشروی است. وضعیت در جبهه کورسک نیز فعال بوده و بخشی از یگان‌های ارتش اوکراین که به منطقه کورسک تجاوز کرده‌اند، محاصره و به دام افتاده‌اند. تعداد آنها حدود 2 هزار نفر است.»

پوتین همچنین افزود که دشمن تلاش‌هایی برای باز کردن محاصره نیروهای خود از بیرون انجام داده، اما موفق نشده و قادر به خروج از حلقه محاصره نیروهای مسلح روسیه نیستند. ارتش روسیه عملیات نابودی نیروهای محاصره شده اوکراینی در منطقه را آغاز کرده است.

وزارت دفاع روسیه نیز روز پنجشنبه گزارش داد که نیروهای مسلح اوکراین طی 24 ساعت گذشته تا 280 نفر در منطقه کورسک تلفات داده‌اند و مجموع تلفات ارتش اوکراین از ابتدای درگیری‌ها در مناطق مرزی کورسک از 26 هزار نفر فراتر رفته است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و هفتاد و پنجمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

******

پوتین دلیل عدم تمایل کی‌یف به مذاکره را توضیح داد

رئیس‌جمهور روسیه توضیح داد که اوکراین به این دلیل نمی‌خواهد مذاکرات صلح را آغاز کند، زیرا پایان درگیری به لغو وضعیت فوق العاده نظامی و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری منجر می‌شود. وی گفت: «مقامات کی‌یف مایلند توپ را در زمین خود نگه دارند.»

 رئیس‌جمهور روسیه به این نکته اشاره کرد که کی‌یف در میدان نبرد تانک‌های کمتری از دست می‌دهد، زیرا تعداد آن‌ها در ارتش اوکراین کاهش یافته است. او افزود: «سال گذشته در جریان ضد حمله، نیروهای مسلح اوکراین حدود 18 هزار واحد تجهیزات نظامی از دست دادند. اکنون این تعداد تقریباً هزار واحد بیشتر شده است. با این حال، تعداد تانک‌های از دست‌رفته کمتر بوده، تقریباً صد دستگاه. اما به نظرم، این به این دلیل است که آن‌ها از تانک‌ها کمتر استفاده کرده‌اند، زیرا تعدادشان در ارتش اوکراین کمتر شده است.»

پوتین در این رابطه تاکید کرد: «بر اساس این واقعیت‌ها، به نظر می‌رسد که برای مقامات اوکراینی بهتر باشد که بر سر میز مذاکرات بنشینند و  گفتگو را آغاز کنند.»

ولادیمیر پوتین به این نکته اشاره کرد که اخیراً نماینده رئیس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، پیشنهادات جدیدی برای حل و فصل صلح‌آمیز درگیری به طرف اوکراینی ارائه داده، اما مقامات کی‌یف این پیشنهادات را رد کردند.

رئیس‌جمهور روسیه توضیح داد: «اخیراً دستیار رئیس‌جمهور اردوغان، مستقیماً از نیویورک تماس گرفته و گفت که پیشنهادات جدیدی برای مذاکرات وجود دارد که از ما می‌خواهند آن‌ها را بررسی کنیم. من موافقت کردم و گفتم: "بسیار خب، ما موافقیم." ولی روز بعد، رئیس رژیم کی‌یف ناگهان اعلام کرد که قصد ندارد هیچ‌گونه مذاکراتی با ما انجام دهد.»

آخرین دور مذاکرات بین روسیه و اوکراین در تاریخ 29 مارس 2022 در استانبول برگزار شد و حدود سه ساعت به طول انجامید. پس از آن، کی‌یف به‌طور رسمی از ادامه تماس‌ها با مسکو خودداری کرد.

زلنسکی به گوترش به دلیل سفر به کازان بی‌احترامی کرد

 ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، به دلیل حضور آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در نشست سران بریکس در کازان روسیه، به او بی‌احترامی کرد. 

زلنسکی شب گذشته در یک پیام ویدئویی چنین گفت: «در سالروز تاسیس سازمان ملل مهم است که جهان اهداف و اصول منشور سازمان ملل و هدف از تأسیس این سازمان را فراموش نکند، هرچند که برخی از مقامات آن ترجیح می‌دهند به لذت‌های کازان بپردازند تا اینکه به محتوای منشور سازمان ملل توجه داشته باشند.» 

او همچنین تأکید کرد که روز سازمان ملل در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود، «نه جایی در روسیه».

لوکاشنکو: زلنسکی در مسئله مذاکره با روسیه لجاجت نشان می‌دهد

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، شب گذشته در مصاحبه‌ای در حاشیه نشست بریکس در کازان، اعلام کرد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در مسئله مذاکرات با روسیه از خود سرسختی نشان می‌دهد، هرچند که غرب به‌طور فزاینده‌ای نیاز به حل‌وفصل مناقشه را درک می‌کند. 

لوکاشنکو گفت: «اگر قبلاً می‌گفتیم که صلح در اوکراین با رضایت آمریکا و اروپا و غرب جمعی امکان‌پذیر است، اکنون آن‌ها بیش از زلنسکی خواهان صلح هستند. ولی او کاملاً مقاومت می‌کند.»

رئیس جمهور بلاروس افزود که متحدان غربی کی‌یف نمی‌توانند به‌راحتی از کمک به زلنسکی دست بکشند، زیرا نگران از دست دادن اعتبار خود هستند، هرچند که این امر می‌تواند زلنسکی را وادار کند که هر چه سریع‌تر مناقشه را به پایان برساند.

 لوکاشنکو اشاره کرد که در غرب، برخلاف اوکراین، اوضاع در میدان نبرد را واقع‌بینانه می‌بینند و متحدان کی‌یف متوجه هستند که ممکن است اوکراین در آستانه فروپاشی قرار گیرد، که این امر به معنای شکست کل غرب جمعی خواهد بود. در این شرایط، واشنگتن و بروکسل زلنسکی را به آتش‌بس ترغیب می‌کنند.

ارتش اوکراین حداقل 280 نظامی خود را در کورسک از دست داد

وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین طی 24 ساعت گذشته در نواحی مرزی منطقه کورسک تا 280 نظامی خود را از دست داده‌اند و هشت نظامی اوکراینی نیز خود را تسلیم کردند. 

در این گزارش آمده است: «تلفات نیروهای مسلح اوکراین در 24 ساعت گذشته به 280 نفر رسیده است. نه واحد تجهیزات زرهی سنگین، از جمله یک تانک، یک نفربر زرهی مدل M113 ساخت آمریکا، شش خودروی زرهی جنگی، دو قبضه توپخانه، دو خودروی نظامی و یک ایستگاه جنگ الکترونیکی نیز منهدم شده‌اند.»

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که مجموع تلفات نیروهای اوکراینی در جبهه کورسک از آغاز درگیری‌ها به بیش از 26 هزار نفر رسیده است. همچنین ارتش روسیه تاکنون 176 تانک و 93 خودروی جنگی دشمن را در این منطقه منهدم کرده است. عملیات برای از بین بردن نیروهای اوکراینی باقی مانده همچنان ادامه دارد.

ستاد کل ارتش اوکراین وضعیت در تمام خطوط مقدم را پیچیده خواند

ستاد کل ارتش اوکراین اعتراف کرده است که وضعیت در تمامی خطوط مقدم جبهه برای نیروهای مسلح اوکراین دشوارشده است. این ستاد در بیانیه‌ای گفت: «وضعیت در تمامی خطوط تماس درگیریها همچنان پیچیده است. دشمن با استفاده از برتری خود از لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات به طور مداوم به مواضع ما حمله می‌کند.»

پیش‌تر، روزنامه "واشنگتن پست" گزارش داده بود که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، به دلیل موفقیت‌های ارتش روسیه، ممکن است مواضع خود نسبت به مذاکره با روسیه را نرمتر کند، اما همچنان بر پایان درگیری‌ها تحت شرایط کی‌یف اصرار دارد، اگرچه موقعیت اوکراین طی سال گذشته تضعیف شده است. 

در اول اکتبر زلنسکی اعتراف کرده بود که وضعیت در خط مقدم درگیری برای ارتش اوکراین بسیار پیچیده است و موفقیت در عملیات جنگی به تلاش‌ همه اعضای «تیم اوکراین» بستگی دارد. ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین نیز این اظهارات را تأیید کرده بود.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.