از اظهارنظر وزیرارشاد درباره هنرمندان ممنوع‌الکار تا انتقاد شهاب حسینی از جشنواره فیلم کوتاه «تهران»

خبرگزاری برنا . ۱۴۰۳/۸/۴،‏ ۱۳:۵۷


در هفته‌ای که گذشت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه هیات دولت درخصوص هنرمندان ممنوع‌الکار اظهارنظر کرد و شهاب حسینی به عنوان داور جشنواره فیلم کوتاه تهران از تقدیرهای خارج از داوری جشنواره انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ هفته‌ای که گذشت، هفته برگزاری جشنواره جهل و یکم فیلم کوتاه تهران بود که مانند هر جشنواره دیگری حاشیه‌های خود را داشت. این جشنواره چهارشنبه شب دوم آبان ماه برگزیدگان خود را شناخت و به کار خود پایان داد. در کنار آن در حاشیه هیات دولت، وزیر ارشاد در مورد رفع ممنوع‌الکاری هنرمندان اظهارنظر کرد.

در هفته‌ای که گذشت مستر کلاسی با حضور نوری بیلگه‌جیلان، سلیم اوجی، پرویز شهبازی و پارسا پیروزفر برگزار شد. تاریخ پخش سریال «موسی کلیم‌الله» مشخص شد و همچنین حسین علیزاده در مراسم رونمایی از اپلیکیشن «لیمبا» در مورد جایگاه موسیقی صحبت کرد.

در هفته گذشته در سینمای جهان نیز اتفاقات خاصی رقم خورد، از جمله مشخص شد که جو بایدن قرار است به استیون اسپیلبرگ، اسپایک لی، کن برنز مدال ملی هنر اهدا کند.

علیزاده: تکنولوژی نباید احترام را از بین ببرد

فرهنگسرای نیاوران شنبه شب ۲۸ مهرماه ۱۴۰۳، میزبان تعداد زیادی از آهنگسازان، موسیقیدانان، خوانندگان، هنرمندان و اهالی موسیقی و اصحاب رسانه بود که برای آیین معرفی و رونمایی از اپلیکیشن آموزش موسیقی «لیمبا» گرد هم آمده بودند.

حسین علیزاده در این مراسم درباره جایگاه آموزش و استاد در این هنر توضیح داد: هرچه پیشرفت‌های بشری گسترده‌تر شده، دوری بین انسان‌ها ایجاد می‌شود. ارتباطی که در ۶۰ سال گذشته بین من و استاد فخرالدینی شکل گرفته، نمی‌توانست در یک اپلیکیشن شکل بگیرد و این نشان‌دهنده جایگاه استاد است و امیدوارم روند آموزش موسیقی همچنان به گونه‌ای پیش رود که ضمن استفاده از تکنولوژی روز، آن فضای رودرروی استاد و شاگردی هم حفظ شود.

وی با تاکید بر زندگی استادانی، چون فخرالدینی که سراسر افتخار است، عنوان کرد: من به شاگردانم آموخته‌ام که اگر شخصی در یک زمان معلم تو بوده، تا آخر عمرت و تا همیشه معلم تو خواهد بود. اگر هم از نظر علمی درجات بالاتری پیدا کنید، بر استاد و معلم خود برتری ندارید. حضور و نفس استاد بسیار تاثیرگذار است. اگر یک هنرجوی موسیقی به استاد خود اعتقاد و عشق نداشته باشد، هیچگاه نمی‌تواند یک هنرمند موفق و تاثیرگذار باشد.

علیزاده در پایان مطرح کرد: معتقدم که این اپلیکیشن گام بزرگی در راستای آموزش موسیقی است و از زحمات میثم مروستی قدردانی می‌کنم، اما به علاقه‌مندان موسیقی تاکید می‌کنم که عاطفه را نمی‌توان از موسیقی جدا کرد و در کنار آموزش توسط استادان بزرگ موسیقی در این اپلیکیشن، به همنشینی با استادان موسیقی هم توجه داشته باشند و این رابطه را نادیده نگیرند.

پیش‌نمایش سریال «حضرت موسی (ع)» در جشنواره فجر

پیمان جبلی در بازدید از پشت‌صحنه سریال «سلمان فارسی» در شهرک سینمایی تلویزیونی ایران، با بیان اینکه خوشبختانه تولید سریال ویژه سازمان با برنامه‌ریزی تیم سازنده با نظم و انضباط و طبق پیش‌بینی‌ها پیش می‌رود، اظهار کرد: سخت‌ترین و پیچیده‌ترین فصل سریال سلمان، فصل دوم یعنی ایران باستان است.

سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده سریال «حضرت موسی (ع)» نیز در حاشیه این بازدید گفت: از آنجایی که سریال «حضرت موسی (ع)» طبق استانداردهای روز دنیا ساخته می‌شود، قطعاً بازار خود را خواهد داشت. امسال از نسخه پایلوت مجموعه در جشنواره فیلم فجر رونمایی می‌کنیم و بعد از آن‌ باید به فکر بازارسازی و بازارپردازی باشیم. امیدوارم اتفاق ویژه‌ای برای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بیفتد؛ چرا که ما سابقه ساخت آثار دینی چون یوسف پیامبر را داشته‌ایم که از آن در دنیا استقبال ویژه شد.  

بیلگه جیلان: باید دنیای پنهان را از میان ناگفته‌ها و سکوت‌ها کشف کرد

نوری بیلگه جیلان، کارگردان مطرح ترک و برنده جایزه نخل طلای کن و کارگردان فیلم‌هایی چون «روی علف‌های خشک» و «خواب زمستانی» در مستر کلاسی به مدیریت مستانه مهاجر در ایران حضور یافت. جیلان با سبک منحصر به فرد خود در فیلمسازی و روایت داستان‌های عمیق انسانی، همواره توجه جهانیان را به آثار خود جلب کرده است. این مستر کلاس فرصتی بود تا مخاطبان با دیدگاه‌ها و تجربیات او در دنیای سینما آشنا شوند.

وی ادامه داد: انتخاب اسم بازیگران برای من همیشه یک چالش است. گاهی حتی بعد از شکل‌گیری کاراکتر مجبور می‌شوم اسم آن را تغییر دهم. مثلاً چخوف برای اینکه به ما بفهماند کاراکتر چه کسی است، علامت‌هایی در دنیای آن شخصیت می‌گذارد، اما من چنین ایده‌ای ندارم. برای من، اسم شخصیت بیشتر از زندگی واقعی و احساسات نشأت می‌گیرد.

جیلان در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص چگونه نشان دادن ناگفته‌ها و نادیده‌ها در آثارش عنوان کرد: در زندگی واقعی، بسیاری از چیزها پنهان هستند؛ از صحبت‌های ناگفته، نگاه‌ها، یا حتی حس‌هایی که از آن‌ها دریافت می‌کنیم. ما تلاش می‌کنیم این دنیای پنهان را کشف کنیم. حتی در زمانی که خودمان صحبت می‌کنیم، به ندرت آن چیزی که واقعاً احساس می‌کنیم، بیان می‌شود. بلکه چیزی که می‌خواهیم از خود نشان دهیم را ارائه می‌کنیم.

شهاب حسینی در آخرین فیلم هالیوودی علی عطشانی

طبق اعلام سایت هالیوود پرس شهاب حسینی، شیرزاد رفیعی، اریک رابرتس، مایکل مدسن و فرانچسکا امیکر در فیلم جدید علی عطشانی به نام «پروتکل آمریکایی» به ایفای نقش خواهند پرداخت. این چهارمین فیلم بلند هالیوودی علی عطشانی است. 

«پروتکل آمریکایی» در حال حاضر در مرحله پیش‌تولید قرار دارد و قرار است فیلمبرداری آن اواخر سال ۲۰۲۴ در لس‌آنجلس آغاز شود.

اظهارات وزیر ارشاد درباره رفع ممنوع‌الکاری برخی هنرمندان

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز چهارشنبه ٢ آبان ماه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره ممنوع الکاری برخی هنرمندان اظهار داشت: من جلسه قبل هم عرض کردم، یک فرآیندی دارد که دوستان ما دارند بررسی می کنند.

وی تصریح کرد: برای کسانی که احیانا محرومیت‌های کم یا زیادی اتفاق افتاده، کارهای خوبی صورت گرفته است، امیدوارم خبرهای خوبی هم داشته باشیم.

بازیگران یک تئاتر به تهیه‌کنندگی سعید روستایی معرفی شدند

نمایش «با خشم به گذشته نگاه کن» نوشته محمد زارعی، دراماتورژ و مشاور کارگردان مازیار سیدی و کارگردانی فضل‌اله عمرانی آماده اجرا می‌شود.

تهیه‌کنندگی نمایش «با خشم به گذشته نگاه کن» برعهده سعید روستایی و مجری طرح آن امیرسپهر تقی‌لو است.

(به‌ترتیب حروف الفبا) مرجان اتفاقیان، خسرو پسیانی، ندا جبرائیلی و مازیار سیدی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

«با خشم به گذشته نگاه کن» این روزها در حال تمرین و آماده‌سازی اجرا است و در روزهای پایانی آبان‌ ۱۴۰۳ روی صحنه می‌رود.

این نمایشنامه براساس متن «با خشم به گذشته بنگر» نوشته‌ جان آزبرن آماده اجرا شده است.

جشنواره فیلم کوتاه تهران با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

مراسم پایانی چهل‌ویکمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران، عصر روز دوم آبان ۱۴۰۳ در برج میلاد تهران با حضور چهره‌های شاخص سینما و مسئولین سینمایی کشور برگزار شد.

در بخش واقعیت مجازی جایزه ویژه به دایان کتسبورو لینت برای فیلم «بچه قورباغه» از آمریکا رسید.

جایزه ویژه بخش هوش مصنوعی هم به افروز باوفا برای فیلم «معجزه» از ایران رسید. وی سپس جایزه خود را به بنیاد خدیجه و کودکان فلسطینی تقدیم کرد.

جایزه بخش حقیقت‌جویان به بیل موریسون برای فیلم «حادثه» از آمریکا تعلق گرفت.

جایزه جاده ابریشم به نیشی دوگار برای فیلم «آب نبات ترش» از هند اهدا شد.

برگ زرین بهترین فیلم تجربی به آنی سکاب برای فیلم «شعری که خواندیم» از فلسطین اهدا شد.

برگ زرین بهترین پویانمایی به شیرین سوهانی و حسین ملایمی برای فیلم «در سایه سرو» از ایران رسید.

برگ زرین بهترین فیلم مستند به ماریا ماوتی و احسان فرخی‌فرد برای فیلم «پورزال» از ایران رسید.

ماریا ماوتی پس از دریافت جایزه گفت: این جایزه برای من بسیار ارزشمند است زیرا از استادم (احمدرضا معتمدی) این جایزه را گرفتم. می‌خواهم به مسئولانی که نمی‌شنوند بگویم در شرق ایران هامونی وجود دارد که نابود شده است اما ما همچنان امید داریم که هامون روزی احیا شود.

برگ زرین بهترین فیلم داستانی به آنا یارگس برای فیلم «سپیده دم» از اسپانیا تعلق گرفت.

برگ زرین بخش کتاب و سینما به روح‌الله جلالی‌طلب برای فیلم «پای پرواز» رسید.

مرکز هنری رسانه‌ای نهضت جایزه‌ای را به علیرضا رضایی برای فیلم «سر» اهدا کرد.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز جوایزی به «شازده کوچولو» ساخته عمار خطی و «سیزده سالگی» ساخته محمد اسفندیاری اهدا کرد.

جایزه مؤسسه بهشت امام رضا (ع) نیز به «بدرود پاریس» به کارگردانی محمد ابراهیم شهبازی رسید.

لوح افتخار بهترین فیلم پویانمایی به علی معصومی برای فیلم «باگ» اهدا شد.

برگ زرین بهترین فیلم پویانمایی در بخش مسابقه ملی به حسین ملایمی و شیرین سوهانی برای فیلم «در سایه سرو» رسید.

برگ زرین بهترین تحقیق و پژوهش فیلم مستند به نوید صادقی برای فیلم «این خانه و جذام مادرم» رسید.

لوح افتخار بهترین فیلم مستند به رایحه مظفریان و زهرا دشت بشی برای فیلم «حلقه» رسید.

برگ زرین بهترین فیلم مستند به ماریا ماوتی و احسان فرخی‌فرد برای فیلم «پورزال» تعلق گرفت.

لوح افتخار بهترین کارگردان فیلم تجربی به محمدرضا مقیم‌نژاد برای فیلم «کانتور» رسید.

برگ زرین بهترین کارگردان فیلم تجربی به رضا دانش‌پژوه برای فیلم «ایلی‌ها» اهدا شد.

لوح افتخار بهترین دستاورد هنری به تیما تقی‌زاده برای بازی در فیلم «روز خداحافظی» رسید.

برگ زرین چهره برگزیده بهترین دستاورد هنری به سیدمرتضی قدیری برای بازی در فیلم «بدرود پاریس» رسید.

برگ زرین بهترین صدای فیلم به میثم کیامرثی صدابردار و رضا گدازگر برای صداگذاری فیلم «زیر سایه بلوط» تعلق گرفت.

برگ زرین بهترین تدوین به پگاه احمدی برای فیلم «تنها کنار هم» اهدا شد.

برگ زرین بهترین فیلمبرداری به علی حسین‌زاده برای فیلم «تونل» رسید.

برگ زرین بهترین فیلمنامه اقتباسی به احسان امینی برای فیلم «تونل» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به مانا پاک‌سرشت برای فیلم «چولیبولی» اهدا شد.

برگ زرین بهترین فیلمنامه به حسین الهیاری برای فیلم «زیر سایه بلوط» رسید.

برگ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به محمد اسفندیاری برای فیلم «سیزده سالگی» تعلق گرفت.

لوح افتخار و جایزه ویژه دبیر جشنواره به عرفانه کریمی برای فیلم «حنابندون» رسید.

دیپلم افتخار و جایزه ویژه هیئت داوران به دانیال محمودنیا برای فیلم «دوبیتو» رسید.

برگ زرین و جایزه ویژه هیئت داوران به ادریس محمودیان برای فیلم «لیمو از همه چیز خبر داشت» اهدا شد.

برگ زرین بهترین کارگردان فیلم داستانی به نادره سادات‌سرکی برای فیلم «دادرسی» تعلق گرفت.

برگ زرین بهترین فیلم در بخش سینمای ایران به حسین الهیاری برای فیلم «زیر سایه بلوط» اهدا شد.

انتقاد شهاب حسینی از جشنواره فیلم کوتاه تهران

شهاب حسینی در اختتامیه جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه تهران با انتقاد از تقدیرهای که جشنواره از برخی فیلم‌ها داشته است، گفت: امشب، خارج از روال داوری، شاهد تقدیر از فیلم‌هایی بودیم که داوران به آنها توجه کرده‌اند. اگر این فیلم‌ها خوب بودند، قطعاً مورد تقدیر قرار می‌گرفتند. با این تقدیرها نمی‌توان فیلمسازان خوب پرورش داد.

وی سپس خطاب به فیلمسازان جوان اظهار کرد: مدتی است که حضور بازیگران حرفه‌ای در فیلم‌های کوتاه افزایش یافته و این موضوع در بسیاری از موارد به کیفیت فیلم‌ها آسیب رسانده است. از این به بعد، بهتر است با همان بازیگران تازه‌کار و با استعداد کار کنید.

پایان کارگردانی میشل هانکه در سینمای اتریش

میشل هانکه سازنده فیلم‌هایی چون «پنهان»، «معلم پیانو»، «بازی‌های مسخره» و «عشق»، پس از ساخت فیلم «پایان خوش» در سال ۲۰۱۷، فیلم دیگری نساخته است. گفته می‌شود او که تابستان امسال ۸۲ ساله شد، در حال کار کردن روی هیچ پروژه دیگری هم نیست.

هالیوودریپورتر نوشت؛ ایزابل هوپر؛ بازیگر مشهور فرانسوی در یک مسترکلاس در جشنواره فیلم لومیر مطرح کرد که هانکه فیلمسازی را کناره گذاشته است.

بیلی آیلیش بازیگر احتمالی فصل دوم سریال «آقا و خانم اسمیت»

کمپانی آمازون به دنبال بازیگران مشهوری است که در دهه ۲۰ خود هستند تا نقش «جان» و «جین» را در فصل دوم سریال «آقا و خانم اسمیت» ایفا کنند. یکی از گزینه‌های در نظر گرفته شده، بیلی آیلیش؛ خواننده و ترانه‌‌نویس آمریکایی است. او در سال ۲۰۲۳ با سریال «Swarm» به دنیای بازیگری وارد شد و به احتمال زیاد در فصل دوم این اثر نیز حضور خواهد داشت.

«ددپول و ولورین» دوازدهمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای آمریکا شد

مدتی پیش نسخه با کیفیت فیلم «ددپول و ولورین» در فروشگاه‌های دیجیتالی منتشر شد و اکنون طبق جدیدترین اخبار، این فیلم به عنوان اولین فیلم دنیای سینمایی مارول با درجه سنی بزرگسال رکورد تازه‌ای را شکسته است.

به گزارش ورایتی، فیلم «ددپول و ولورین» توانست ۶۷۹ میلیون دلار در بیش از ۱۵۰۰ سالن سینما فروش کند و مجموع فروش آن در گیشه آمریکای شمالی به ۶۳۶.۳ میلیون دلار برسد. همین میزان فروش کافی بود تا مجموع فروش فیلم «ددپول و ولورین» رسما از فیلم «باربی» با فروش ۶۳۶.۲۳۸ میلیون دلار عبور کند و به دوازدهمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای آمریکای شمالی تبدیل شود.

تام هالند در فیلم جدید کریستوفر نولان بازی می‌کند

کریستوفر نولان در حال ساخت فیلم بعدی خود با یونیورسال پیکچرز است و طبق آخرین اخبار بازیگر دیگری به این پروژه اضافه شده است.

هالیوودریپورتر نوشت که تام هالند، بازیگر نقش مرد عنکبوتی در دنیای سینمایی مارول پس از توافق با یونیورسال پیکچرز قرار است در فیلم جدید کریستوفر نولان که اکنون نام آن مشخص نیست، بازی کند. پیش از این حضور مت دیمون در این فیلم مشخص شده بود و هالند دومین بازیگر این فیلم است.

مدال ملی هنر ۲۰۲۴ برای اسپیلبرگ، لی و برنز

استیون اسپیلبرگ، اسپایک لی، کن برنز (فیلمساز مستند سینمایی و تلویزیونی)، میسی الیوت (خواننده) و کوئین لطیفه (خواننده و بازیگر) جزو هنرمندانی هستند که امسال مدال ملی هنر دریافت خواهند کرد. این مدال هر ساله به صورت رسمی توسط رئیس جمهوری آمریکا اهدا می شود.

هالیوودریپورتر نوشت؛ مدال ملی هنر در مراسمی که دوشنبه در کاخ سفید برگزار می‌شود، توسط جو بایدن به این هنرمندان اهدا خواهد شد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه