زمزمه آتش‌بس در اوکراین آیا زلنسکی پرچم سفید را بالا آورده است؟

کیهان . ۱۴۰۳/۸/۴،‏ ۲۱:۰۸



 
 رئیس‌جمهور اوکراین در اظهاراتی تلویحاً با بالا بردن پرچم سفید مقابل روسیه اعلام کرد «در صورت توقف حملات هوائی روسیه، حاضر است راه را برای مذاکره با مسکو را هموار کند.» زلنسکی پیش از این، ورود به مذاکره را به عقب‌نشینی روسیه از تمام سرزمین‌های تصرف‌شده و... منوط کرده بود. 
نزدیک به سه سال از جنگ اوکراین می‌گذرد؛ جنگی که به دلیل تلاش اوکراین برای عضویت در ناتو- با ترغیب غرب- شروع شد. طی این مدت ده‌ها هزار اوکراینی کشته شده و میلیون‌ها تن آواره کشورهای همسایه شده‌اند. بسیاری از شهرهای اوکراین نیز نابود و زیرساخت‌ها از بین رفته است و.... در جبهه زمینی نیز «کی‌یف»، جنگ را در بسیاری از جبهه‌ها از جمله «دونتسک» باخته است و نیروهای این کشور در حال عقب‌نشینی از منطقه کورسک روسیه هستند. همین دیروز پوتین از محاصره کامل نیروهای اوکراینی در کورسک خبر داد. حملات هوائی روسیه نیز به مناطق مختلف اوکراین ادامه دارد. 
دیروز(جمعه) مقامات روسیه اعلام کردند که مسکو در پانزدهمین حمله هوائی خود به اوکراین در ماه جاری میلادی، با ده‌ها پهپاد به کی‌یف حمله کرد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «سرهی پوپکو» رئیس اداره نظامی کی‌یف در تلگرام اعلام کرد، در جریان این حمله که حدود چهار ساعت به طول انجامید، بیش از ۱۲ هواپیمای بدون سرنشین بر فراز شهر سرنگون شدند. 
در همین حال، «رویترز» اضافه کرد که خبرنگاران این رسانه نیز از شنیدن چندین انفجار در اوایل روز جمعه خبر داده‌اند. نیروی هوائی کی‌یف نیز اعلام کرد که پدافند هوائی اوکراین در مجموع ۳۶ فروند از ۶۳ پهپاد پرتاب‌شده توسط روسیه را شبانه‌ بر فراز مناطق مختلف این کشور منهدم کرده است.
زمزمه‌های تسلیم
با مغلوبه شدن جنگ در زمین و آسمان، گزارش‌ها نشان می‌دهد که زلنسکی تلویحاً پرچم سفید را بالا برده و خواستار مذاکره برای پایان دادن به جنگ است. به گزارش تارنمای خبری «دیلی‌رپ»، رئیس‌جمهور اوکراین با طرح پیشنهادی به عنوان «امنیت انرژی»، از این طرح به عنوان آغازی برای پایان دادن به جنگ میان روسیه و اوکراین یاد کرد و گفت: «اگر مسکو به زیرساخت‌های انرژی ما حمله نکند، ما هم به زیرساخت‌های انرژی آنها حمله نخواهیم کرد و این می‌تواند تحولی اساسی در جنگ و شروعی برای انجام مذاکره درباره پایان دادن به درگیری میان روسیه و اوکراین باشد.» وی همچنین به حملات روسیه به کشتی‌های تجاری اوکراین در دریای سیاه اشاره کرد و افزود: «پایان دادن حملات مسکو به کشتی‌های تجاری ما در دریای سیاه نیز می‌تواند نشانه‌ای از آمادگی روسیه برای شروع مذاکره برای پایان دادن به جنگ تلقی شود.» 
زلنسکی در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در روز سه‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان‌ماه ۱۴۰۳)، تاکید کرد: «با این حال من فکر می‌کنم تمایل روسیه به آغاز مذاکره با اوکراین برای دستیابی به صلح بیش از هر چیز به نتیجه انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا بستگی دارد.» زلنسکی در حالی این شروط را برای پایان جنگ با روسیه مطرح می‌کند که ارتش این کشور در ماه‌های اخیر متحمل چندین شکست در مقابل ارتش روسیه شده است و روس‌ها همچنین در حال بیرون راندن نیروهای اوکراینی از منطقه کورسک در خاک روسیه هستند. ضمن این که زلنسکی پیش از این شروط زیادی را برای شروع مذاکره مطرح می‌کرد از جمله عقب‌نشینی کامل روسیه از تمام سرزمین‌هایی که در این مدت، تسخیر کرده است.
امریکن اینترپرایز: اوکراین شکست خورد
«مؤسسه امریکن اینترپرایز» هم در تحلیلی با اشاره به ناکامی‌های اخیر غرب در جنگ اوکراین، ناامیدانه عنوان داشت که «دونالد ترامپ»، «کامِلا هریس» و «ولودیمیر زلنسکی» برنامه عملی برای پایان واقعی جنگ ندارند. این اتاق فکر آمریکایی در گزارش خود آورده است که جنگ اوکراین برای غرب به خوبی پیش نمی‌رود و اوکراین به آرامی در جبهه شرقی شکست می‌خورد. اوکراین با کمبود نیروی انسانی و مهمات دست‌وپنجه نرم می‌کند. 
یک حمله تابستانی علیه روسیه تا حدودی خبرساز شد اما تغییر عمده‌ای در روند کلی جنگ ایجاد نکرد. از سوی دیگر «طرح پیروزی» زلنسکی هم که شامل درخواست برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) می‌شود، با حمایت چندانی از سوی آمریکا رو‌به‌رو نشده است. طبق این گزارش، با تیره‌تر شدن چشم‌انداز اوکراین، فشار در واشنگتن برای توافق از طریق مذاکره‌ رو به افزایش است. چالش این است که هیچ‌کس نتوانسته شرایط بد میدان جنگ را به صلحی مناسب از نظر غرب مبدل سازد.
چراغ سبز پوتین برای مذاکره
همزمان، رئیس‌جمهور روسیه نیز دیروز در مصاحبه‌ای از آمادگی روسیه برای مصالحه خبر داد و گفت: «مسکو آماده است تا به دنبال مصالحه‌های معقول و منطقی برای حل مسئله اوکراین باشد، اما هیچ مذاکره اساسی وجود ندارد.» 
به گزارش ایسنا، «پوتین» در مصاحبه با شبکه خبری روسیا۱ گفت: «ما آماده هستیم تا به دنبال مصالحه باشیم، آماده هستیم تا مصالحه‌های معقولانه انجام دهیم. اما من نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم، زیرا مذاکرات اساسی وجود ندارد و طرف مقابل حاضر به انجام آن نیست... کی‌یف غیرمنطقی رفتار می‌کند، نمی‌توان بر این اساس برنامه‌ریزی کرد، حتی ذکر احتمال توافق بر سر چیزی زودرس است. برای همین، صحبت در مورد اینکه آیا در مورد چیزی که بتوانیم توافق کنیم یا خیر، به توافق خواهیم رسید یا خیر، حتی برای ذکر آن خیلی زود است.»

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.