انگلستان: ما اطلاعاتی داریم که ممکن است در دیوان کیفری بین‌المللی علیه «اسرائیل» استفاده شود خبرگزاری بین المللی

شفقنا . ۱۴۰۳/۸/۴،‏ ۲۲:۰۷


شفقنا- الجزیره گزارش داد: وزارت دفاع انگلیس فاش کرد که اطلاعات اطلاعاتی جمع آوری شده توسط هواپیماهای جاسوسی نیروی هوایی سلطنتی انگلستان در جریان عملیات شناسایی آنها بر فراز نوار غزه، در صورت درخواست رسمی دیوان ممکن است به عنوان مدرکی علیه «اسرائیل» در دیوان کیفری بین المللی مورد استفاده قرار گیرد.

روزنامه انگلیسی تایمز گزارش داد که این وزارتخانه در بیانیه خود تصریح کرد که  ویدئو یا عکس‌هایی که به‌طور ناخواسته به دست آمده‌اند و ممکن است جنایات جنگی مشکوک را نشان دهند، در صورت ارائه درخواست رسمی می‌توانند به دیوان کیفری بین‌المللی تحویل داده شوند.

در بیانیه وزارت دفاع انگلستان آمده است که هواپیماهای غیرمسلح تقریباً روزانه مأموریت های شناسایی بر فراز نوار غزه را با هدف کمک به «اسرائیل» برای تعیین محل اسیران که از اکتبر 2023 در نوار غزه بوده اند، انجام می‌دهند.

مأموریت‌های شناسایی هوایی انگلستان در دسامبر 2023، چند هفته پس از عملیات «طوفان الاقصی» آغاز د که توسط گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، در شهرک‌ها و اردوگاه‌های اطراف نوار غزه انجام گرفت.

یک در وزارت دفاع انگلیس به الجزیره گفت: دولت انگلیس هرگونه درخواست رسمی از دیوان کیفری بین‌المللی برای ارائه اطلاعات مربوط به تحقیقات جنایات جنگی را در چارچوب تعهدات بین المللی خود بررسی خواهد کرد.

هواپیماهای شناسایی انگلیس در خدمت رژیم صهیونیستی

اگرچه وزارت دفاع انگلستان به طور رسمی نوع یا تعداد هواپیماهای شناسایی را فاش نکرده است، اما گمان می‌رود که هواپیمای «شَدو آر 1»  مجهز به حسگرهای الکترواپتیکی پیشرفته و سیستم‌های آنالیز الکترونیکی در حال حاضر در منطقه عملیات جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها را در طول پرواز انجام می‌دهد. این هواپیماها اسکادران 14 نیروی هوایی سلطنتی انگلستان مستقر در پایگاه ودینگتون را تشکیل می‌دهند.

به گفته یک نظامی، این هواپیماها نمی‌توانند تمام مناطق غزه را پوشش دهد، اما توانایی بالایی در نظارت بر کاروان خودروها و ساختمان های مسکونی دارد که به آنها امکان می‌دهد اطلاعات دقیقی درباره اهداف خاص جمع آوری کنند.

از دیگر هواپیماهای فعال در منطقه می‌توان به هواپیماهای جاسوسی دریایی «پوزیدون- پی 8»  و هواپیماهای جمع‌آوری سیگنال الکترونیکی «روینت جوینت» اشاره کرد که به گرفتن اطلاعات از شبکه‌های ارتباطی و رادارها کمک می‌کنند.

به گفته استفان واتکینز، محقق کانادایی، که حرکات هواپیماها و کشتی‌ها را رصد می‌کند، هواپیماهای انگلیسی بین دسامبر 2023 تا ژوئن 2024 بیش از 250 ماموریت شناسایی را در نزدیکی غزه انجام دادند. وی افزود این پروازهای شناسایی ناخواسته شواهدی از جنایات جنگی احتمالی در منطقه را نیز گردآوری می‌کنند.

ناتوانی نهادهای بین‌المللی در توقف جنایات رژیم صهیونیستی

دیوان کیفری بین‌المللی حکم بازداشت مقامات ارشد رژیم صهیونیستی  از جمله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و یوآو گالانت وزیر دفاع را به اتهام مسئولیت جنایت علیه بشریت صادر کرد.

در ژوئیه گذشته، دولت بریتانیا تصمیم گرفت، به تصمیم دیوان کیفری بین المللی برای صدور حکم بازداشت علیه نتانیاهو اعتراضی نکند، این تصمیم خشم رژیم صهیونیستی را برانگیخت، به ویژه پس از آن که این رژیم به کشتن ده ها هزار فلسطینی در غزه متهم شد.

امدادگران غزه صحنه‌های دردناک قربانیان حملات رژیم صهیونیستی، از جمله کودکانی که دچار سوختگی شدید و دست‌های قطع شده بودند را مستند کرده‌اند و آن را به شواهدی افزوده‌اند که می‌توان از آنها در تحقیقات استفاده کرد.

از 7 اکتبر 2023، رژیم صهیونیستی با حمایت مطلق آمریکا یک جنگ نسل‌کشی را در نوار غزه به راه انداخته است که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از 140000 فلسطینی شده که بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. از سویی تخریب گسترده زیرساخت‌ها و قحطی فاجعه بار نیز نوار غزه را تهدید می‌کند.

متن این خبر در الجزیره

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.