طالبان و داعش؛ «از نبرد در افغانستان تا ادعای حضور در پاکستان»/ گزارش افغانستان خبرگزاری بین المللی

شفقنا . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۸:۱۳


شفقنا افغانستان – با تسلط طالبان بر افغانستان، نگرانی‌ها از حضور داعش در افغانستان و نفوذ آن از این کشور به کشورهای همسایه و منطقه نیز گسترش یافت.

به گزارش خبرگزاری شفقنا، کشورهای منطقه و همسایه افغانستان بارها از حضور گروه‌های ترور‌یستی در افغانستان، به ویژه داعش، القاعده و تحریک طالبان پاکستان ابراز نگرانی کردند.

گزارش‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد حضور گروه‌های ترور‌یستی در افغانستان و ایجاد مراکز آموزشی و نظامی از سوی آنان در استان‌های مختلف این کشور، این نگرانی‌ها را تقویت کرده است.

اما در این سوی ماجرا، طالبان همواره حضور گروه‌های ترور‌یستی در خاک افغانستان را رد کرده‌اند و گزارش‌های سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین‌المللی را «پروپاگند» خوانده‌اند.

اما با این حال، نشانه‌های گسترده از حضور گروه‌های ترور‌یستی چون داعش، القاعده و تحریک طالبان پاکستان در افغانستان وجود دارد؛ نشانه‌های بسیاری از آن‌ها از جانب طالبان منتشر شده‌اند.

«نبرد در افغانستان»

طالبان در بیش از سه سال اخیر بارها ادعا کرده‌اند که داعش را در افغانستان «سرکوب» کرده‌اند و این گروه دیگر در افغانستان حضور ندارد.

اما در عین حال بارها درگیری با داعش و تخریب پایگاه‌های این گروه در استان‌های مختلف افغانستان را تأیید کرده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، طالبان ادعا کرده‌اند که روز یکشنبه یک «مخفی‌گاه» داعش را در استان مرکزی غور هدف قرار داده‌ و یک گروه «فتنه‌گر» را متلاشی کرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان گفته است که استخبارات طالبان رهبر و یک عضو کلیدی این گروه را کشته و شماری از افراد آنان را بازداشت شده‌اند.

او این گروه را عامل تیرباران ۱۴ نفر از شیعیان هزاره دایکندی در مناطق مرزی غور دانسته و گفته است که آنان در حملاتی دیگری در غور، بامیان و کابل نیز دست داشتند.

همزمان با این دیروز رسانه‌ها به نقل از منابع طالبان گزارش دادند که دو عضو داعش در استان کنر در شرق افغانستان از سوی نیروهای طالبان کشته شده‌اند.

این گزارش‌ها و خبرها نشان می‌دهد که داعش همچنان یک تهدید جدی برای امنیت مردم افغانستان است و یک چالش جدی در برابر ادعای امنیت سراسری طالبان به شمار می‌رود.

«ادعای حضور در پاکستان»

پس از حملات گسترده و مرگ‌بار داعش در افغانستان، به ویژه علیه شیعیان هزاره، طالبان در تلاش ارائه یک روایت جدید از داعش و حملات آن در افغانستان است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در اوایل ماه جاری خورشیدی اعلام کرد که اطلاعات استخباراتی آنان نشان می‌دهد که شاخه خراسان داعش در بلوچستان پاکستان پایگاه و مراکز آموزشی دارد.

او گفت که استخبارات طالبان عاملان حمله بر دادستانی این گروه در دارالامان کابل را بازداشت کرده‌اند و در تحقیقات از آنان مشخص شده که آنان از «مستونگ» پاکستان وارد افغانستان شده‌اند.

سخن‌گوی طالبان گفت که این افراد در حمله به گردشگران خارجی در استان بامیان در مرکز افغانستان نیز دست داشتند.

ذبیح‌الله مجاهد در اعلامیه جدید خود نیز گفته است که افرادی که در غور کشته و بازداشت شده‌اند «مستقیماً از مراکز داعش در بلوچستان رهبری می‌شدند.»

او افزوده است: «همچنین، آنان تمام حملات خود را به هدایت مستقیم رهبری شاخهٔ خراسان داعش در بلوچستان انجام می‌دادند. قابل یادآوری است که تعدادی دیگر از همکاران این گروه نیز در مسیر فرار به بلوچستان دستگیر شده‌ بودند.»

روایت جدید طالبان، در تداوم روایت حکومت پیشین افغانستان است که پاکستان را عامل ناامنی در افغانستان می‌دانست و این کشور را متهم به حمایت از طالبان می‌کرد‌.

با توجه به حساسیت افکار عامه در قبال پاکستان در افغانستان، به نظر می‌رسد که طالبان نیز با ارائه این روایت، می‌خواهند فرافکنی کنند و ناتوانی خود در تأمین امنیت را در افکار عامه توجیه کنند.

پاکستان هنوز به ادعای طالبان واکنش مستقیم نشان داده است، اما بارها ادعا کرده است که تروریستان از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده می‌کنند.

اما جدا از نبرد روایت‌هایی طالبان و پاکستان، داعش و سایر گروه‌های ترور‌یستی هر روز در افغانستان و مناطق مرزی پاکستان جان انسان‌ها را می‌گیرد و امنیت و آرامش مردم را برهم می‌زند؛ امری که توجه به آن، جدا از این‌که داعش از کجا می‌آید و حملات خود در کجا طراحی می‌کند، ضروری و حیاتی است.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه