فناوری‌های نظامی پیچیده‌ مسکو در اختیار پیونگ‌یانگ

بهار نیوز . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۱۶:۱۶


گروه بین الملل: کره جنوبی  با احضار سفیر روسیه در اعتراض به تعمیق همکاری نظامی پیونگ‌یانگ و مسکو، خواستار خروج فوری آن دسته از نیروهای کره شمالی شد که گفته می‌شود با هدف مشارکت در جنگ اوکراین، به روسیه منتقل شدند.
سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی (NIS) تایید کرد که کره شمالی ۱۵۰۰ نیروی «عملیات ویژه» را در ماه جاری برای مشارکت در جنگ مسکو علیه اوکراین به روسیه اعزام کرده است. بر اساس گزارش این آژانس، این نیروها برای شروع آموزش و درجاتی از مشارکت در جنگ اوکراین، وارد ولادی‌وستوک در شرق روسیه شدند.
بنا بر نوشته «گاردین» با توجه به اینکه روسیه در طول حمله پاییزی خود به شرق اوکراین، روزانه ۱۲۰۰ جنگجو را از دست داده (آنها کشته یا زخمی شدند) نیروهای کره شمالی می‌توانند به سرعت به خط مقدم منتقل شوند.
کیم هونگ کیون، معاون وزیر خارجه کره جنوبی، در دیدار با گئورگی زینوویف سفیر روسیه، اعزام نیروهای کره شمالی را به شدت محکوم کرد و افزود که این کار یک «تهدید امنیتی جدی» برای کره جنوبی و جامعه بین‌الملل در پی خواهد داشت.
کیم همچنین گفت که کره جنوبی با همکاری جامعه بین‌المللی، همۀ ابزارها برای مقابله با اقدامات تهدیدآمیز علیه «منافع حیاتی امنیت ملی» این کشور را بسیج خواهد کرد.بر اساس بیانیه‌ای که از سوی سفارت روسیه منتشر شده، گئورگی زینوویف نیز در پاسخ گفته است که همکاری روسیه و کره شمالی، علیه منافع امنیتی کره جنوبی نیست.
یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی نیز در تماس تلفنی با مارک روته دبیرکل ناتو، تاکید کرد که سئول در قبال همکاری نظامی «بی پروای» پیونگ‌یانگ و مسکو بیکار نخواهد نشست و افزود که کره جنوبی به زودی هیأتی را برای تبادل اطلاعات درباره همکاری روسیه و کره شمالی به ناتو خواهد فرستاد.
در واکنش به این تحولات، مارک روته که به تازگی کارش را به عنوان دبیرکل جدید ناتو آغاز کرده، در پیامی توییتری نوشت که جنگیدن «احتمالی» نیروهای کره شمالی در کنار روسیه منجر به افزایش قابل توجه تنش‌ها خواهد شد.آژانس اطلاعات ملی کره جنوبی همچنین می‌گوید که از اوت سال گذشته میلادی، انتقال ۷۰ محموله مهمات (شامل گلوله، موشک و راکت ضدتانک) از کره شمالی به روسیه را رصد کرده است.
انتقال این مقدار قابل توجه از مهمات در زمانی اتفاق می‌افتند که انتخابات ایالات متحده در راه است و معلوم نیست کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین در صورت پیروزی دونالد ترامپ ادامه خواهد یافت یا خیر.اروپا همچنان به تلاش برای افزایش تولید مهمات خود ادامه می‌دهد؛ با این وجود اتحادیه اروپا اعلام کرده که در پایان ماه اوت تنها ۶۵۰ هزار گلوله از ۱ میلیون گلوله‌ای که قول داده بود تا قبل از آوریل به اوکراین ارسال کند، تحویل داده است.
اگرچه هنوز ایالات متحده و ناتو اعزام نیرو از طرف کره شمالی برای روسیه را تایید نکرده‌اند اما گزارش‌های حضور آنها از هم اکنون نگرانی‌هایی را در کره جنوبی برانگیخته است.
سئول نگران است که این کار باعث شود مسکو فناوری‌های پیچیده‌ای را در اختیار کره شمالی قرار دهد و به این ترتیب برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی را در ازای اعزام نیروهایش بشدت تقویت کند.کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اخیراً اقداماتی را برای پایان دائمی همه روابط با کره جنوبی انجام داده و تهدید کرده است که بطور پیشگیرانه از سلاح‌های هسته‌ای استفاده خواهد کرد.
برخی ناظران می‌گویند که اگر موضوع انتقال فناوری‌های پیشرفته هسته‌ای و موشکی روسیه به کره شمالی تأیید شود، آنگاه کره جنوبی نیز احتمالاً موضوع تأمین تسلیحات اوکراین را در نظر خواهد گرفت.
پیش از این ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته بود که بنا بر اطلاعات دولت او ۱۰ هزار سرباز کره شمالی برای پیوستن به نیروهای متجاوز روسیه آماده می‌شوند.
سرگی کیسلیسا، سفیر اوکراین در سازمان ملل نیز  به شورای امنیت گفت: «انتظار می‌رود این نیروها تا اول نوامبر برای جنگ علیه اوکراین آماده شوند.»
زلنسکی  بار دیگر در یک سخنرانی گفت که «کشور دیگری به جنگ علیه اوکراین می‌پیوندد» و افزود که پیوستن سربازان کره شمالی به این نبرد، باعث گسترش آن به سراسر آسیا خواهد شد.
در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل نیز اگرچه سفرای غربی اطلاعات کره جنوبی درباره اعزام نیروهای کره شمالی به روسیه را مطرح کردند، اما هیچ‌ کدام آن را تایید نکردند.
رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده صرفا گفت که اگر این خبر درست باشد، نشان دهنده تحولاتی «خطرناک و بسیار نگران کننده» است و افزود ایالات متحده «در حال مشورت با متحدان و شرکای خود» در این باره است.باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل نیز گفت که کره شمالی «به احتمال زیاد» با اعزام نیرو برای حمایت از جنگ روسیه موافقت کرده است.
در مقابل، واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل، ادعای کره جنوبی همچنین ادعاهای غرب مبنی بر ارسال موشک‌ از ایران به روسیه و تامین قطعات تسلیحاتی توسط چین را رد کرد.
همکاری میان روسیه و کره شمالی در دو سال گذشته بطور قابل توجهی افزایش یافته است. ایالات متحده، کره جنوبی و شرکای آنها، کره شمالی را به تامین تسلیحات متعارف برای روسیه در ازای دریافت کمک‌های اقتصادی و نظامی متهم کرده اند.در ماه ژوئن نیز کیم جونگ اون و ولادیمیر پوتین پیمانی را امضا کردند که از کمک‌های نظامی متقابل دو کشور در صورت حمله به هر یک از آنها سخن می‌گفت.
کرملین اوایل  از پاسخ مستقیم به پرسش‌ها در این باره که آیا نیروهای کره شمالی قرار است در اوکراین بجنگند یا خیر، خودداری کرد و دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین صرفا گفت که همکاری مسکو با پیونگ یانگ علیه کشورهای ثالث نیست.
 
مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.