رئیس‌جمهور لایحه بودجه ۱۴۰۴ را به مجلس تقدیم کرد

کیهان . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۲۰:۴۵


رئیس‌جمهور ضمن تقدیم لایحه بودجه به مجلس گفت: لایحه بودجه 1404 را که دسترنج دو ماه کار مستمر همکاران من در دولت بوده است جهت بررسی تقدیم شما بزرگواران می‌کنم.
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور روز گذشته به منظور تقدیم رسمی لایحه بودجه سال 1404 کل کشور در صحن علنی مجلس حضور یافت.
وی طی سخنانی در این مراسم ضمن تشریح و توضیح ابعاد و ویژگی‌های این لایحه گفت‌: لایحه بودجه 1404 را که دسترنج دو ماه کار مستمر همکاران من در دولت بوده است جهت بررسی تقدیم شما بزرگواران می‌کنم.
رئیس‌جمهور تصریح کرد‌: این بودجه مخصوصاً در بخش اقتصادی نتیجه جلسات متعدد با اساتید دانشگاه و رؤسای کمیسیون‌‌های اقتصادی مجلس و کارشناسان خبره دولت بوده است.
پزشکیان در ادامه دقت در اجرای قانون برنامه هفتم توسعه،‌ عدالت‌محوری، توجه به شرایط موجود منطقه و توجه به رشد اقتصادی و کاهش تورم را 4 اصل اولویت‌دار دولت در تدوین لایحه بودجه سال آینده برشمرد و افزود: از زمان تدوین لایحه همکاران بنده به دقت تکالیف برنامه هفتم را تبیین و بنده در احکام وزرای دولت بر رعایت تکالیف برنامه هفتم تاکید داشته‌ام. انطباق احکام بودجه با تکالیف برنامه هفتم همواره مد‌نظر بوده است و در گزارش یک فصل این را ترسیم نموده است.
وی با بیان اینکه احکام بودجه بر اساس محور عدالت استخراج و اجرای عدالت مقدم بر سایر تکالیف مدنظر بوده است، تصریح کرد:‌ البته این بدان معنا نیست که ما بی‌عدالتی و تبعیض را یک‌دفعه حل کنیم اما طبیعتاً تلاش کرده‌ایم به آن طرف حرکت کنیم.
رئیس‌جمهور همچنین توجه به شرایط موجود منطقه و تهدیداتی که متوجه ملت ایران است را از جمله موضوعات اولویت‌دار در تدوین لایحه بودجه عنوان کرد و گفت‌: در ارقام بودجه اطمینان حاصل شده است که تقویت بنیه دفاعی یکی از اولویت‌های اصلی دولت باشد و همچنین توجه جدی به رشد اقتصادی و کاهش تورم به عنوان هدف عالی برنامه هفتم سرلوحه احکام بودجه بوده است.
پزشکیان مهم‌ترین وجه تمایز لایحه بودجه سال آینده را یکپارچگی،‌ شفافیت و جامعیت دانست و افزود: شرط لازم برای یک لایحه با کیفیت رعایت نظم و انضباط و به طور خاص ارائه بودجه در زمان‌بندی مقرر قانون است.
وی با تاکید بر اینکه در عدالت‌محوری، رهنمودهای رهبری نحوه اجرا را مشخص کرده و اگر قرار  بود یک حکم شکاف را زیاد کند، آن حکم را حذف کرده‌ایم تصریح کرد‌: برای ما حمایت از محرومین و کاهش فاصله طبقاتی ملاک اصلی بوده است. به دنبال احکامی بودیم که موجب توزیع منصفانه منابع و فرصت بشود. منزلت و کرامت انسانی حفظ گردد و مشارکت مردم در اقتصاد به‌واقع انجام شود.
رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت:  دولت در راستای اجرای کامل برنامه قانون جوانی جمعیت، با افزایش مستمری خانواده‌های پرجمعیت در پی اجرای عدالت است؛ بدیهی است هزینه خانواده‌های پرجمعیت بیشتر از خانواده‌های کم‌جمعیت می‌باشد، لذا لازم است پرداختی بابت فرزند، افزایش پیدا کند.
پزشکیان همچنین تاکید کرد: در لایحه بودجه، تامین نظام سلامت و کاهش پرداختی از جیب و منابع لازم برای بخش سلامت، متناسب با توزیع منصفانه هزینه دیده شده است. وی به افزایش اعتبارات در حوزه آب، توسعه ریلی، محیط زیست و مسکن محرومین در لایحه بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: احکام لازم جهت هزینه هدفمند منابع نیز در این بخش‌ها پیشنهاد شده است. 
رئیس‌جمهور واقع‌بینی در اعداد و ارقام  را از نکات برجسته بودجه تقدیمی به مجلس عنوان کرد و افزود:  پرداخت مطالبات گندم‌کاران و سهم نظام هدفمندی در بخش سلامت، پاداش بازنشستگان و مصارف لازم برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مطابق قانون دائمی دیده شده و سعی بر آن است که در منابع درآمدی دقت لازم صورت گیرد.
پزشکیان همچنین تاکید کرد:  بدهی‌های دولت به گندم‌کاران به حساب آنان واریز شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود انسجام در لایحه بودجه 1404 را یکی دیگر از ویژگی‌های بارز این لایحه دانست و افزود: انسجام در لایحه بودجه، مدیون حمایت مقام معظم رهبری است که مجوز استقراض دولت از صندوق توسعه ملی در مصارف واقعی بودجه در زمان تدوین لایحه را صادر نمودند.
رئیس‌جمهور ضمن اشاره به پیش‌بینی نرخ مالیات بر اشخاص حقوقی در لایحه تقدیمی برابر با 20 درصد به منظور حمایت از تولید، تصریح کرد: به منظور حمایت از تولید، تغییری در دستورالعمل نرخ خوراک صنایع به‌وجود نخواهد آمد.
پزشکیان با اشاره به نظرات کارشناسی اقتصاددان بر اصلاحات اقتصادی گفت: اصلاحات تدریجی و عدم اتخاذ رفتارآمیز شوک‌آمیز، اصلاح نظام ارزی و اصلاح نظام یارانه سوخت مورد توافق اکثر کارشناسان اقتصادی است.
وی حرکت به سمت تک‌نرخی شدن ارز را موجب رشد در بخش صنعتی عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین راهکار برای کاهش رانت در اقتصاد ملی، تک‌نرخی کردن ارز است. این برنامه به صورت هدفمند توسط بانک مرکزی در حال اجراست. از سوی دیگر به منظور تامین کالاهای اساسی و افزایش تاب‌آوری در برابر تحریم‌ها، حفظ نرخ ارز ترجیحی ضروری است.
رئیس‌جمهور یکی از چالش‌های موجود کشور را اصلاح در یارانه‌های انرژی دانست و با اشاره به افزایش 40 درصدی مصرف بنزین نسبت به 5 سال گذشته، تصریح کرد: میزان مصرف بنزین در سال جاری، نسبت به سال 98 حدود 40 درصد افزایش پیدا کرده است، این در حالی است که میزان جمعیت و  درآمد ملی بسیار کمتر از این است. امروز هزینه تمام شده بنزین بدون لحاظ قیمت نفت، که شامل هزینه پالایش، هزینه حمل فرآورده و هزینه جایگاه‌دار است حدود 8 هزار تومان می‌باشد.
پزشکیان در پایان خلاصه اعداد و ارقام بودجه سال آینده را به شرح زیر قرائت کرد:
با توجه به توضیحات فوق، لایحه بودجه سال 1404 شامل ماده واحده و 17 تبصره متشکل از 4 زیربخش شامل احکام، سقف منابع بودجه عمومی دولت، ترازهای عملیاتی سرمایه‌ای و مالی و فروض برآورد منابع و مصارف تقدیم مجلس می‌گردد. این لایحه از حیث منابع و مصارف شامل:
بودجه کل کشور بالغ بر یکصد و هجده میلیون و نهصد و شصت و شش هزار میلیارد ریال
منابع بودجه عمومی دولت بالغ بر شصت و چهار میلیون و هفتاد و شش هزار میلیارد ریال
منابع عمومی بالغ بر پنجاه و نه میلیون و هشتصد و هفتاد و شش هزار میلیارد ریال
درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بالغ چهار میلیون و دویست هزار میلیارد ریال
بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت بالغ بر پنجاه و چهار میلیون و هشتصد و نود هزار میلیارد ریال
وی همچنین به همراه این لایحه بودجه، گزارش اقتصادی سالانه، نظام شناسه‌گذاری و طبقه‌بندی، انطباق احکام لایحه تقدیمی با قانون برنامه هفتم پیشرفت و در نهایت گزارشی از لایحه عدالت‌طلبانه لایحه را  تقدیم مجلس کرد.
مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه