حذف این ۲ خوراکی کودکان را مستعد سرطان کرده است

همشهری . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۱۴:۴۸


سبک زندگی سالم احتمال سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و با تغذیه سالم و ورزش می‌توان آمار ابتلا به سرطان به نصف کاهش داد اما حذف برخی مواد غذایی هم نسل جدید را مستعد سرطان کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر سیدجواد مولا، دبیر علمی کنگره کنسرژنومیکس درباره افزایش سالانه نرخ ابتلا به سرطان در کشور هشدار داد و گفت: سرطان معده در مردان و پستان در بانوان بالاترین آمار ابتلا را دارد. در این میان سن ابتلای بانوان ایرانی به سرطان پستان ۱۰ سال زودتر از استاندارد جهانی است که جای تأمل و نگرانی دارد.

به گفته این پزشک ژنتیک، تغذیه و سن در ابتلا به انواع سرطان مؤثر است و به لحاظ ژنتیکی زنان ایرانی استعداد بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند.

دبیر علمی کنگره کنسرژنومیکس علت بالارفتن نرخ رشد ابتلا به بیماری سرطان را را پیری جمعیت عنوان کرد و افزود: مصرف بالای فست فود، الکل، سیگار، آلودگی‌های محیطی و استرس نیز احتمال بروز سرطان را تا ۳۰ درصد بالا برده است.

او با بیان اینکه سبک زندگی سالم احتمال سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، عنوان کرد: با تغذیه سالم و ورزش می‌توان آمار ابتلا به سرطان به نصف کاهش داد.

مولا ابتلا به سرطان معده را با وجود عفونت دستگاه گوارش مرتبط دانست و گفت: عفونت اچ‌پیلوری با بهداشت مواد غذایی مرتبط است و عفونتی است که پیش نیاز ابتلا به سرطان معده محسوب می شود.

دبیر علمی کنگره بین المللی کنسرژنومیکس گنجاندن مواد غذایی مانند حبوبات و ادویه‌هایی مانند زردچوبه را به رژیم غذایی ضروری دانست و گفت: حذف این مواد از چرخه غذایی نسل جدید را مستعد بیماری کرده است.

مولا به برگزاری کنگره بین المللی کنسرژنومیکس هم اشاره و تاکید کرد: ژنومیکس بزرگترین کنگره بین‌المللی علمی است که بیش از ۳۲۰۰ پژوهشگر، پزشک و متخصص در آن شرکت کرده‌اند. هدف از آن هم ایجاد شبکه‌ای از پژوهشگران، پزشکان، شرکت‌های دانش بینان و خیرین حوزه سرطان با هدف توسعه روش‌های نوین تشخیص مولکولی، درمان هدفمند و فردمحور و ارتقای خدمات رسانی نوین به بیماران مبتلا به سرطان است. این رویداد دومین تجربه برگزاری کنگره نسل۴ در کشور است که در سه محور اصلی علمی، تجاری سازی و مسئولیت پذیری اجتماعی برگزار می شود.

گفتنی است، دومین کنگره بین المللی کنسرژنومیکس ۲ تا ۴ آبان در سالن اجلاس سران برگزار می شود. بخش مسئولیت‌پذیری اجتماعی این کنگره را خیرین سلامت، مؤسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان (مکسا) و شبکه ملی سرطان برعهده دارند.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.