ادامه دیدارهای دوجانبه در حاشیه نشست بریکس در کازان

تسنیم . ۱۴۰۳/۸/۳،‏ ۹:۴۵


رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با همتای ایرانی خود با اشاره به توسعه روابط تهران و مسکو، ابراز عقیده کرد: نخستین سفر پزشکیان به روسیه اهمیت نمادین داشته و عضویت ایران در بریکس و سازمان همکاری شانگهای فرصت‌های بیشتری برای همکاری بین دو کشور فراهم کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، عصر روز چهارشنبه در دیدار با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، در حاشیه نشست سران بریکس در شهر کازان، خطاب به وی تاکید کرد که روابط میان تهران و مسکو همچنان در حال رشد بوده و بسیار دوستانه است.

پوتین نخستین سفر پزشکیان به روسیه پس از آغاز ریاست‌جمهوری‌اش را رویدادی نمادین دانسته و یادآور شد که به‌زودی توافق‌نامه‌ای جامع در زمینه مشارکت راهبردی با ایران امضا خواهد شد.

پوتین گفت: «این سفر اهمیت نمادین زیادی دارد. ایران به عضویت کامل بریکس درآمده  و شما می‌دانید که ما به‌طور فعال از درخواست شما حمایت کردیم. همچنین، قبل از آن نیز در پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای نیز نقش مؤثری داشتیم. بدین ترتیب فرصت‌های بیشتری برای همکاری بین کشورهای ما در عرصه بین‌المللی فراهم شده است.»

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به اینکه در دیدار اخیر  رهبران دو کشور در عشق‌آباد، دو کشور جنبه‌های اصلی همکاری دوجانبه و مهم‌ترین موضوعات منطقه‌ای را بررسی کردند،  افزود: «مهم‌ترین نکته این بود که مسکو و تهران بر تقویت همه‌جانبه روابط تأکید دارند، روابط ما در حال گسترش بوده و بسیار دوستانه و سازنده است. به‌زودی دستاوردهای ما با امضای یک توافق‌نامه جامع و راهبردی بین دو کشور ثبت خواهد شد.»

پوتین همچنین به اهمیت تداوم روند مثبت در همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور اشاره کرد و گفت: «یکی از اهداف اصلی، تثبیت این روند مثبت در همکاری‌های تجاری-اقتصادی است.»

پیش‌تر روز چهارشنبه، پزشکیان در نشست کازان تاکید کرد که کشورهای بریکس باید به تلاش برای کاهش تأثیر دلار آمریکا بر اقتصاد جهانی از طریق ایجاد سازوکارهای جدید محاسباتی و سبد ارزی ادامه دهند. وی گفت: «جهان نمی‌تواند بیش از این هزینه سیاست‌های نادرست مالی آمریکا را بپردازد.»

پوتین ونزوئلا را از شرکای قدیمی روسیه در آمریکای لاتین نامید

رئیس‌جمهور روسیه، شب گذشته، چهارشنبه، در حاشیه نشست سران بریکس در شهر کازان، مذاکراتی با نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، انجام داد.

در این دیدار ولادیمیر پوتین، ونزوئلا را یکی از شرکای قدیمی روسیه در منطقه آمریکای لاتین نامید و تأکید کرد که ارزش‌ها و اصول مشترکی میان مسکو و کاراکاس وجود دارد.

او گفت: «می‌دانم که ارزش‌ها و اصول بنیادینی که فعالیت این سازمان بر آن استوار است، برای دوستان ونزوئلایی ما نیز حائز اهمیت است؛ از جمله احترام به منافع قانونی و حاکمیت یکدیگر و انتخاب مستقل دولت‌ها و ملت‌ها. همکاری صادقانه، برابر و سودمند متقابل نیز از جمله این اصول است. و مسلماً ما از تمایل شما برای پیوستن به فعالیت‌های بریکس حمایت می‌کنیم.»

مادورو، نیز به نوبه خود، اعلام کرد که ونزوئلا از موفقیت‌های روسیه در عرصه‌های مختلف خرسند است و افزود: «نشست کشورهای بریکس در کازان یک رویداد تاریخی است.»

وی همچنین تاکید کرد: «ما آماده‌ایم که سرمایه‌گذاری‌های روسیه در ونزوئلا را ادامه دهیم، تجارت خود را تقویت کنیم، اتحاد میان جوامع تجاری را در تمامی حوزه‌ها توسعه دهیم و اتحاد خود را با روسیه در تمام زمینه‌های سیاسی مستحکم کنیم.»

پوتین پیوستن اتیوپی به بریکس را تأییدی بر جایگاه این کشور دانست

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مذاکرات با ابی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپی یادآور شد که پیوستن اتیوپی به بریکس نشانه‌ای از جایگاه این کشور در عرصه بین‌المللی است. او گفت: «پیوستن اتیوپی به بریکس یک گام مهم و تأییدی دیگر بر جایگاه این کشور در عرصه جهانی است. ما به همکاری برای ادغام هماهنگ اتیوپی در فعالیت‌های این ائتلاف ادامه خواهیم داد.»

پوتین همچنین با اشاره به گسترش گفت‌وگوهای سیاسی و همکاری‌های میان وزارتخانه‌ها و نهادهای دو کشور، تأکید کرد که مواضع اتیوپی و روسیه در بسیاری از مسائل بین‌المللی «اغلب  یکسان یا بسیار نزدیک» است.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین به روابط تجاری دو کشور توجه کرد و یادآور شد که با وجود افزایش 65 درصدی حجم تجارت در سال 2023، این میزان هنوز «دور از سطح مطلوب» است. وی تأکید کرد که در صورت ادامه این روند مثبت، نتایج چشمگیری حاصل خواهد شد.

نخست‌وزیر اتیوپی نیز ضمن تشکر از استقبال گرم و مهمان‌نوازی پوتین، به موفقیت‌های اقتصادی روسیه اشاره کرده و بر تمایل کشورش برای گسترش همکاری‌ها با روسیه، به‌ویژه در حوزه امنیت، تأکید کرد.

پوتین و اردوغان در حاشیه نشست بریکس گفتگو کردند

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای او، شب گذشته در حاشیه نشست بریکس در کازان با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

رئیس‌جمهور روسیه در آغاز این دیدار گفت: «می‌دانم که ترکیه به برقراری همکاری نزدیک با گروه بریکس علاقه‌مند است. ما در این همکاری، با توجه به جایگاه و نقش ویژه ژئوپلیتیکی این کشور که شرق و غرب قاره اوراسیا را به هم پیوند می‌دهد، چشم‌اندازهای بزرگی می‌بینیم.»

وی افزود که روابط روسیه و ترکیه بر اساس همکاری‌های چندین‌ساله، دوستانه و سازنده است و بر اهمیت تداوم گفت‌وگو در زمینه‌های دوجانبه و بین‌المللی تأکید کرد.

 لازم به یادآوری است، در پایان شانزدهمین نشست سران بریکس، "بیانیه کازان" منتشر شد که دستاوردهای این اجلاس و کل دوران ریاست روسیه بر این سازمان را ثبت کرد.

در این سند، کشورهای عضو گروه بریکس خواستار مشارکت فعال‌تر کشورهای کمتر توسعه‌ یافته، به‌ویژه کشورهای آفریقایی در رویدادهای بین‌المللی شدند. همچنین در متن بیانیه به تأثیرات مخرب تحریم‌های غیرقانونی بر سیاست جهانی اشاره شده است.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.