سفر بلینکن به قطر در ادامه تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ غزه خبرگزاری بین المللی

شفقنا . ۱۴۰۳/۸/۳،‏ ۱۰:۱۶


شفقنا- «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا امروز پنجشنبه، عازم کشور قطر، میانجی‌گر اصلی جنبش حماس می‌شود تا راهی برای پایان دادن به جنگ اسرائیل در نوار غزه پس از شهادت یحیی السنوار، رهبر حماس پیدا کند.

به گزارش شفقنا؛ وبگاه عرب ۴۸ نوشت: «دیدار بلینکن در چارچوب یک سفر منطقه‌ای انجام می‌شود که او از روز سه‌شنبه در اسرائیل آغاز کرد و در آنجا با مقامات اسرائیلی و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم دیدار کرد و روز چهارشنبه به ریاض رفت و امروز نیز برای به دست آوردن ارزیابی از موضع حماس در مورد آتش‌بس به قطر سفر کرده است».

این یازدهمین سفر بلینکن به منطقه از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه نوار غزه است. این سفر پس از آن انجام می‌شود که همه تلاش‌های قبلی او برای پایان دادن به جنگ ویرانگر جاری در این منطقه ناکام مانده است.

اما با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنج نوامبر، جو بایدن رئیس جمهور، با توجه به ترور یحیی السنوار رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه، فرصتی جدید برای دستیابی به یک توافق آتش‌بس یافته است.

بلینکن گفت که با رهبران اسرائیل درباره اهمیت مشخص شدن اینکه آیا حماس برای پیشبرد کار آماده است یا خیر، صحبت کرده، که این موضوع از سوی مصری‌ها و قطری‌ها در حال پیگیری است.

او در زمان خروج از اراضی اشغالی به خبرنگاران گفت: من فکر می‌کنم با مرگ السنوار که مانع اصلی در راه دستیابی به توافق درباره گروگان‌ها بود، فرصتی واقعی برای بازگرداندن آنها به خانه و رسیدن به هدف وجود دارد.

بلینکن اعلام کرد که طرح آتش‌بس که توسط بایدن در 31 می ارائه شده بود، همچنان روی میز است، اما به آمادگی او برای جست‌وجو در چارچوب‌های جدید برای آزادی گروگان‌های بازداشت شده نیز اشاره کرد.

با این حال، بسیاری از منتقدان سیاست آمریکا در داخل و خارج از ایالات متحده معتقدند که مشکل فقط به حماس محدود نمی‌شود، بلکه ناشی از شکست دولت بایدن در فشار وارد کردن بر اسرائیلی است که از نظر سیاسی و نظامی از آن حمایت می‌کند. اسرائیل از زمان آغاز جنگ میلیاردها دلار سلاح آمریکایی دریافت کرده است.

این در حالی است که حماس هنوز جانشینی برای السنوار انتخاب نکرده است. دو آگاه به خبرگزاری فرانسه در این هفته گفتند که این گروه در حال آماده شدن برای انتخاب یک شورای رهبری با مرکزیت دوحه به جای یک جانشین واحد برای رئیس دفتر سیاسی است.

این خبر را در عرب۴۸ ببینید

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه