قائم مقام حزب اتحاد ملت: هر انتخابی که در نقطه مقابل گفتمان دولت باشد یا علنا از دل جریان‌های رقیب آمده باشد، باعث ناامیدی می‌شود / سرمایه اجتماعی آنقدر بالا نیست که روی آن ریسک کنیم / رئیس جبهه اصلاحات اصفهان: استاندار شدن جمالی نژاد پیشنهاد نمایندگان اصفهان در مجلس بود / به ما گفتند که …

انتخاب . ۱۴۰۳/۸/۳،‏ ۱۲:۵۷


دو فعال سیاسی اصلاح طلب درباره عملکرد دولت در انتصابات به ویژه در انتصاب استانداران ابراز نظر کرده و گفتند که دولت باید خواسته بدنه اجتماعی را که به آن رای داده، در نظر بگیرد.

حسین نورانی نژاد، قائم مقام حزب اتحاد ملت، به «انتخاب» گفت: «در رابطه با اهمیت انتخاب استاندار‌ها باید بگویم که استانداری‌ها توزیع عملی دولت در سراسر کشور هستند. هر استاندار به معنای نماینده دولت در استان است و نمی‌تواند نماینده گفتمان دولت نباشد. دولت هم به سهم خود باید نماینده گفتمانی باشد که مردم به آن رأی دادند. در این سیکل، نمی‌توان تصور جدایی استانداران از گفتمان عمده میان رای‌دهندگان به پزشکیان را داشت. تا امروز مجموعه انتخاب‌های دولت، انتخاب‌هایی بوده که جریان‌های مختلف سیاسی را در برگرفته است. بدون اشاره به موارد خاص، برخی از اسامی که به عنوان استاندار مطرح شدند ایجاد امید کردند و برخی برای حامیان دولت اسباب نگرانی شدند، اما آنچه ما به عنوان نیرو‌های سیاسی و حزب اتحاد در نظر داریم این است که پیشاپیش به قضاوت درباره عملکرد مقامات نپردازیم. طبعا مطلوب ما انتخاب‌هایی هستند که از همان بدو امر و ذکر نامشان خلق امید کنند، اما مقدورات و شرایط و محدودیت‌های دولت و رویکرد شخص دکتر پزشکیان را هم باید لحاظ کنیم؛ لذا بر نام‌ها تمرکز خاص نمی‌کنیم و شاخص اصلی ارزیابی و مواضع مان را بر عملکرد‌ها می‌گذاریم.»

وی در ادامه در رابطه با ارزیابی جامعه از عملکرد مسئولین جدید اظهارداشت: «ما دو حوزه ارزیابی داریم، یکی ارزیابی فعالان سیاسی و دیگری ارزیابی مردم است. باید این دو به یکدیگر نزدیک باشند، اما الزاماً شبیه هم نیستند. کسانی که به آقای پزشکیان رأی دادند یا با رأی ندادن پیام نارضایتی و تغییر دادند، خواهان حل مسائل عمده کشور هستند. هرکسی درباره انتصابات دولت اظهارنظر می‌کند باید توجه داشته باشد که این اظهار نظر چقدر در راستای حل مسائل مردم است؟ حل مسایل کشور مقدم بر سهم خواهی هاست. البته هر انتخابی که در نقطه مقابل یا رقیب گفتمان دولت باشد یا علنا از دل جریان‌های رقیب آمده باشد، در کمترین حالت خود، باعث ناامیدی می‌شوند. باید توجه کرد که کماکان اکثریت مردم را اکثریت قهر کرده با انتخابات هستند. سرمایه اجتماعی آنقدر بالا نیست که روی آن ریسک کنیم. دولت حامل یک بار شیشه است که باید به سلامت به مقصد برساند؛ لذا هر انتخابی که به جامعه این پیام را بدهد که رأی شما در انتخاب‌ها لحاظ نشده، باعث ناامیدی می‌شود و همراهی جامعه و فعالان را با ناملایمات خواهی نخواهی کمتر می‌کند.»

او افزود: «تفاوت‌هایی میان این دولت و دولت اصولگرا مثل دولت مرحوم رئیسی وجود دارد. باید با آنها از طریق رسانه مطالبه‌گری می‌کردیم، اما در رابطه با دولتی که در پیروزی آن به عنوان اصلاح طلب نقش داشتیم و در قبال عملکرد آن هم نمی‌توانیم پاسخگو نباشیم، بیش از پی گیری علنی باید با تعامل، نکاتمان را منتقل کنیم. از قضا یکی از بخش‌های دولت که تعامل نسبتاً خوبی را با نیرو‌ها برقرار کرده است، وزارت کشور و شخص آقای مومنی به عنوان وزیر کشور است.»

نورانی نژاد درباره ضعف عملکرد وزیر کشور در رفع فیلترینگ و طرح نور گفت: «عملکرد وزیر کشور در این مدت تعامل با جریان‌ها بوده است. جناح‌های سیاسی شناختی از وزیر کشور نداشتند، اما سعی کرده‌اند با جریانات مختلف ارتباط بگیرند. در رابطه با مسائلی مانند طرح نور و فیلترینگ مطالبات روشنی از وزیر کشور و مجموعه دولت وجود دارد؛ امیدواریم که وزیر کشور در رابطه با موضوعات حساس جامعه، به دولت کمک کند تا رضایت مردم فراهم شود. مسئولان دقت کنند که اثربخشی حل برخی از مسائل، وابسته به زمان است. یعنی اگر در زمان موثر خودش انجام نشود، اثر مثبتی نخواهد داشت. مثلا رفع فیلترینگ تا زمانی ارزشمند است که فیلترینگ باعث مزاحمت مردم است، فردا روز که این مانع به کمک پیشرفت‌های تکنولوژیک برطرف شود که دیگر ارزشی ندارد.»

او در خاتمه تاکید کرد: «ما در آغاز کار دولت هستیم. برای همین دوره کوتاه هم انتظار برخی گشایش‌ها داشته ایم و داریم. جامعه هم منتظر است، اما فعلا در مطالبه گری فشار نمی‌آوریم و حواسمان جمع جمیع جهات از جمله تهدید‌های خارجی و ضرورت دفع شر جنگ از کشور است که البته همان هم بدون حداکثری کردن همبستگی ملی ممکن نیست.  کسانی که به اصلاح طلبان اتهام می‌زنند که در شرایط جنگی چه وقت پی گیری مساله حجاب و گشت ارشاد و فیلترینگ و زندانیان سیاسی و مطبوعاتی و دیگر مطالبات اجتماعی و فرهنگی جامعه است، حواسشان به این نکته مهم نیست و نگاه صرفا سخت افزاری و نظامی به امنیت دارند.»

مرتضی طهرانی، رئیس جبهه اصلاحات اصفهان هم درباره فرآیند انتخاب استاندار اصفهان به «انتخاب» گفت: «اصفهان هم مثل دیگر استان‌ها یک لیست پیشنهادی به دولت ارائه کرد. محدودیت ما این بود که گزینه پیشنهادی از اصلاح طلبان باشد و سابقه کار اجرایی نیز داشته باشد. یک لیست ۵ نفره به دولت داده شد، اما جمالی نژاد عضو لیست ما نبود. نمایندگان اصفهان پیشنهاد ایشان را داده بودند و دولت متقاعد شد که جمالی نژاد استاندار شود. اصلاح طلبان بر سر پیشنهاد استاندار تضاد نداشتند، دولت اختلاف نظر را به تضاد تعبیر می‌کند و گزینه خود را می‌گذارد. همه استان‌ها چند کاندید دادند. به خود من بار‌ها گفتند که شما روی یک نفر توافق کنید تا ما تصمیم بگیریم، من در پاسخ گفتم اگر ما روی یک نفر توافق کنیم، شما تضمین می‌کنید که استاندار شود؟ گفتند خیر باید فرد مدنظر استعلام امنیتی شود و ما نمی‌توانیم تضمین کنیم. در نتیجه خواسته یک پیشنهاد اشتباه بود و باید چند نفر را معرفی می‌کردیم. ما بار‌ها گفتیم که از آن ۵ نفر هرکسی انتخاب می‌شد ما قبول می‌کردیم.»

وی درباره مواضع استاندار جدید نسبت به اصلاح طلبان بیان کرد: «آقای جمالی نژاد که انتخاب شدند، ما جلسه‌ای با ایشان داشتیم و به تفاهم رسیدیم که ایشان جز پیشنهاد‌های ما نبودند، اما چون دولت انتخاب کرده، به ایشان احترام می‌گذاریم. دولت چهاردهم آن سیاست‌ها و شعار‌هایی که دارد را از جمالی نژاد مطالبه می‌کنیم. جمالی نژاد پذیرفته است که استاندار آقای پزشکیان است؛ بنابراین ما در این مرحله مشکلی نداریم، مگر اینکه در عمل خلافی رخ دهد. ما پیشنهاداتی برای معاونین استاندار داریم که از نیرو‌های ستادی اصلاح طلب استفاده شود.»

او افزود: «باید مطالبات را پیگیری کرد و سیاست‌های دولت پزشکیان در هر حال اجرا شود. ما به آقای جمالی نژاد گفتیم که فضای فرهنگی اصفهان یک فضای بسته‌ای است. وقتی یک کنسرت با مجوز به اصفهان می‌آید، به آن هم اجازه اجرا نمی‌دهند. ایشان گفتند نگاه من بازتر از دولت قبل است. در فضا‌های سیاسی هم گلایه‌هایمان را درباره ردصلاحیت‌ها و عدم تقویت احزاب گفتیم. استان اصفهان یک استان دانشگاهی است وباید برای آنان مشاغل آبرومند ایجاد شود تا جلوی مهاجرت گرفته  شود علاوه براین مشکلات آب وهوا ومحیط زیست با ایشان مطرح شد واعلام کردند با همکاری و وفاق همه نیرو‌ها آیت مشکلات قابل حل است.»

طهرانی درباره اهرم فشار اصلاح طلبان در مقابل استاندار اصولگرای اصفهان گفت: «اصفهان جدای از کشور نیست و دولت آقای پزشکیان در کل کشور مستقر شده است. استاندار هر فکری هم داشته باشد باید سیاست‌های دولت مستقر را پیگیری کند. خیلی از افراد به استاندار فشار می‌آورند، اما استاندار تابع سیاست‌های دولت مستقر است. اهرم فشار اصلاح طلبان پیگیری مطالبات مردم است. مردم برای تغییر رأی داده‌اند. طبیعی است که اگر این مطالبات محقق نشود، دور بعد هر انتخاباتی باشد با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم. ما باید بپذیریم که ما همه تلاشمان را در اصفهان کردیم، اصولگرایان هم تمام قدرتشان را به میدان آوردند، جمع این دو گروه در استان اصفهان ۴۸ درصد شد. در اصفهان ۵۲ درصد مردم رأی ندادند، دولت پزشکیان در اصفهان باید آن ۵۲ درصد را هم در نظر بگیرد. ما از استاندار می‌خواهیم که صدای آن ۵۲ درصد هم شنیده شود.»

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه