پوتین: از اوکراین برای تحمیل شکست بر روسیه استفاده می‌شود

تسنیم . ۱۴۰۳/۸/۳،‏ ۱۳:۴۷


رئیس‌جمهور روسیه امروز در نشست بریکس با اشاره به استفاده غرب از اوکراین به منظور ایجاد تهدید امنیتی برای روسیه، تنها راه حل بحران کنونی در خاورمیانه را، توقف «چرخه معیوب خشونت»، اصلاح بی‌عدالتی تاریخی و ایجاد کشور مستقل فلسطین دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، امروز، پنجشنبه، در نشست «بریکس پلاس/اوت‌ریچ» (BRICS plus/outreach) در شهر کازان اظهار داشت که اوکراین صرفاً برای ایجاد تهدیدهای حیاتی علیه امنیت روسیه مورد استفاده قرار گرفته است.

پوتین در سخنرانی خود خطاب به شرکت‌کنندگان در نشست گفت: «گذر به نظم جهانی عادلانه‌تر در حال حاضر به آسانی پیش نمی‌رود. این فرآیند توسط قدرت‌هایی که به منطق سلطه‌گری عادت کرده‌اند و در تلاش‌اند تا رقبا را مهار کنند، کند می‌شود. آنها برای دستیابی به این اهداف، از ابزارهایی چون تحریم‌های غیرقانونی یک‌جانبه، حمایت‌گرایی آشکار، دستکاری در بازارهای مالی و ارزی، و دخالت در سیاست داخلی کشورها به بهانه حمایت از دموکراسی استفاده می‌کنند.»

وی افزود: «این روش‌های ناسالم منجر به بروز درگیری‌های جدید و تشدید مناقشات موجود می‌شود. یکی از نمونه‌های این روش، وضعیت اوکراین است که برای ایجاد تهدیدهای حیاتی علیه امنیت روسیه به مورد استفاده قرار گرفته شده و در این روند، منافع حیاتی و نگرانی‌های مشروع ما درباره حقوق روس‌زبان‌ها نادیده گرفته شده و اکنون نیز بدون هیچ پرده‌پوشی، هدفشان وارد کردن شکست استراتژیک بر کشور ماست.»

رئیس جمهور روسیه همچنین تاکید کرد که در نشست امروز به‌طور ویژه به موضوعات مرتبط با حل‌وفصل مسالمت آمیز درگیری‌های جهانی، از جمله وضعیت بحرانی کنونی در منطقه خاورمیانه، پرداخته خواهد شد. وی تأکید کرد: «مهم است که اعضای بریکس این موضوعات را با هم‌فکرانی از کشورهای جنوب و شرق جهان مورد بحث قرار دهند.»

پوتین افزود: «در نظم جهانی، اصول کلی باید شامل احترام به منافع مشروع و انتخاب‌های حاکمیتی ملت‌ها، رعایت حقوق بین‌الملل، و تمرکز بر همکاری صادقانه و متقابلاً سودمند باشد.»

روسیه آماده همکاری با کشورهای جنوب جهانی و شرق است

ولادیمیر پوتین یادآور شد که روسیه، مانند تمامی اعضای بریکس، آماده همکاری با کشورهای جنوب جهانی و شرق برای ساختن جهانی بهتر است. او گفت: «می‌خواهم بار دیگر تأکید کنم که روسیه آماده همکاری با تمامی کشورهای جنوب جهانی و شرق برای ترویج توسعه پایدار و فراگیر به‌منظور ساخت جهانی بهتر است.»

به گفته رئیس‌جمهور روسیه، در چنین جهانی، نظرات و منافع همه ملت‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت، حق توسعه حاکمیتی محترم شمرده می‌شود، و ارزش‌های همه فرهنگ‌ها، آداب و رسوم و ادیان به رسمیت شناخته خواهد شد. او ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها سازنده و مؤثر بوده و به حل و فصل مسائل مهم امروزی جهان کمک کند.

تاکید پوتین بر لزوم اصلاح بی‌عدالتی تاریخی علیه ملت فلسطین

رئیس‌جمهور روسیه همچنین ابراز عقیده کرد که حل‌وفصل بحران خاورمیانه تنها با اصلاح بی‌عدالتی تاریخی و ایجاد کشور مستقل فلسطین امکان‌پذیر است و این امر نیازمند اجرای فرمول موجودیت دو کشور است. او گفت: «مسلماً خشونت باید متوقف شود، کمک‌های حیاتی به آسیب‌دیدگان ارائه شود و رنج‌های آن‌ها کاهش یابد. حل‌وفصل این بحران باید بر اساس اصول حقوق بین‌الملل و ایجاد کشور مستقل فلسطین که به‌صورت مسالمت‌ آمیز در کنار اسرائیل زندگی کند، انجام شود.»

پوتین تأکید کرد که اصلاح بی‌عدالتی تاریخی علیه ملت فلسطین می‌تواند تضمینی برای برقراری صلح در خاورمیانه باشد. او هشدار داد که «چرخه معیوب خشونت» ادامه خواهد یافت مگر اینکه این مسئله حل شود. وی افزود: «مردم همچنان در فضایی از بحران دائمی و بازگشت‌های اجتناب‌ناپذیر خشونت گسترده زندگی خواهند کرد. بار دیگر تأکید می‌کنم که شرط کلیدی برای بازگرداندن صلح و ثبات در سرزمین‌های فلسطینی، اجرای فرمول دو کشور فلسطین و اسرائیل است که در قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل نیز تأیید شده است.»

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.